+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, November 15, 2008

Mahathir: Najib perlu hapus politik wang kuasai PRU-13

Mstar Online

MOHD. Najib Tun Razak bercakap sesuatu dengan Dr. Mahathir Mohamad sambil diperhatikan oleh Tan Sri Muhyiddin Yasin pada majlis jamuan Aidilfitri di Hulu Klang 14 Oktober lalu.

PETALING JAYA: Kepimpinan Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak - yang bakal mengetuai Umno dan Barisan Nasional (BN) mulai Mac depan - tiada pilihan melainkan menghapuskan rasuah dalam Umno jika mahu terus menerima sokongan rakyat, sekali gus memenangi pilihan raya umum ke-13.

Ketika memberikan peringatan ini, kata bekas Perdana Menteri dan Presiden Umno, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengakui tugas tersebut bukan sesuatu yang mudah untuk dilakukan.

"Jika Umno pimpinan Najib ingin diterima dan disokong oleh rakyat sebagai pengundi, ingin memperoleh kemenangan dalam pilihan raya umum ke-13, maka rasuah dalam parti hendaklah dihapuskan.

"Usaha ini bukanlah mudah tetapi suka atau tidak suka, Najib dan pasukannya perlu berusaha sedaya upaya," kata beliau dalam tulisan terbaru blognya.

Beliau yang sejak kebelakangan menyentuh isu politik wang dalam pemilihan Umno menambah, jika tidak pengundi akan memilih sesiapa sahaja yang menyogok wang kepada mereka termasuk parti lawan.

"Umno dan BN mungkin tidak akan dapat memerintah negara ini lagi. Kita sekarang sedang diberi preview jenis pemerintahan yang akan didirikan oleh parti-parti lawan," katanya.

Malah, kata Dr. Mahathir, pemimpin-pemimpin Umno yang kurang tercemar imej perlu mengambil tindakan gigih untuk membetulkan kerosakan yang dialami oleh parti itu dan BN sepanjang empat tahun lalu.

Beliau menekankan, usaha tersebut perlu diberi perhatian oleh Najib, yang telah memenangi jawatan Presiden Umno tanpa cabaran minggu lalu.

Dengan kejayaan itu beliau bakal mengambil alih jawatan Presiden Umno daripada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan kemudian dilantik sebagai Perdana Menteri yang keenam.

Pilihan raya umum ke-13 dijadual pada 2012 atau 2013, ataupun kemungkinan lebih awal daripada tempoh tersebut.

Abdullah menggantikan Dr. Mahathir sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri Oktober 2003.

"Untuk memperbaiki kerosakan ini masa yang panjang dan usaha yang gigih perlu dibuat oleh pemimpin-pemimpin Umno yang kurang tercemar imej mereka.

"Mereka perlu turun padang untuk berjumpa dengan seberapa ramai ahli Umno dan pengundi-pengundi supaya dapat mendengar rintihan mereka.

"Banyaklah kesalahan kerajaan pimpinan Abdullah yang perlu dibetulkan. Kemerosotan ekonomi, kehilangan peluang-peluang kerja, kenaikan harga barang, tidak adanya lagi kontrak bagi kontraktor kecil, semua ini perlu diberi perhatian oleh Najib dan pasukannya," katanya.

Katanya, tindakan berkesan perlu diambil bagi mengatasi masalah-masalah tersebut.

Malah tegas Dr. Mahathir, pemimpin-pemimpin Umno menghentikan amalan penyalahgunaan kuasa untuk memperkayakan ahli keluarga bagi menarik balik sokongan pengundi-pengundi dalam pilihan raya umum akan datang.

"Di masa yang sama penyalahgunaan kuasa untuk memperkayakan ahli keluarga perlu dihentikan. Cara hidup yang mewah yang diamali oleh pemimpin-pemimpin parti dan kerajaan perlu dihentikan," katanya.

Jelas beliau, kontrak-kontrak perlu diagih dengan adil kepada semua pihak dan tidak hanya kepada orang tertentu diantara pemimpin politik sebagai sogokan untuk mendapat sokongan.

"Kerosakan besar yang kedua, yang berlaku dan berkembang semasa kepimpinan Abdullah ialah rasuah di kalangan pemimpin dan ahli Umno di semua peringkat," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |