+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, November 6, 2008

Militan Islam berarak, protes hukuman mati tiga pengebom Bali

mstar online

Kira-kira 100 militan Islam berarak tanda protes terhadap hukuman yang dijatuhkan kepada tiga pengebom Bali. - foto AFP

[DIKEMAS KINI] JAKARTA: Pelampau Islam hari ini berarak di ibu negara Indonesia, di sini sebagai tanda protes dengan keputusan hukuman mati yang dikenakan ke atas tiga pengebom Bali, di mana peguam bela juga sedang meminta kebenaran agar ahli keluarga ketiga-tiganya dibenarkan melawat pada masa yang sama.

Sambil melaungkan "Allahu Akhbar", kira-kira 100 ahli militan menuju ke pejabat badan hak asasi kebangsaan di mana peguam-peguam pengebom itu berbincang dengan pegawai di sana bagi mendapatkan kebenaran tersebut.

Mereka mengutuk hukuman tersebut dan menyifatkan pengebom-pengebom tersebut - Imam Samudra, Amrozi Nurhasyim dan Ali Ghufron sebagai "pejuang suci".

Peguam bela Mahendradatta seperti yang dipetik AFP, menggesa agar badan hak asasi, Komnas Ham supaya menyokong permintaan ahli keluarga untuk melawat tiga militan itu, yang dijangka akan menjalani hukuman mati - ditembak oleh skuad khas, dalam waktu terdekat, bulan ini.

Menurut Pengerusi Komnas Ham, Ifdhal Kasim, tiga pesalah itu mempunyai hak untuk bertemu dengan keluarga masing-masing sebelum hukuman dijatuhkan.

"Pesalah yang menantikan hukuman dijatuhkan seharusnya diberikan peluang untuk bertemu ahli keluarganya," katanya.

Sementara itu, ahli keluarga tiga pengebom itu telah menulis surat kepada Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono merayu agar hukuman tersebut ditangguhkan, kata seorang lagi peguam bela, Fahmi Bachmid.

Namun begitu, katanya, surat tersebut bukan permohonan untuk pengampunan. Tiga pengebom tersebut sebelum ini pernah berkata, mereka rela "mati syahid" untuk mencapai impian mereka mewujudkan utopia Islamik di Asia Tenggara.

BERITA TERDAHULU

JAKARTA: Sekumpulan ulama kanan Indonesia telah diminta supaya melawat tiga pengebom Bali, yang dijangka menjalani hukuman mati - ditembak oleh skuad khas, dalam waktu terdekat, bulan ini.

"Kami telah menerima surat daripada pejabat pendakwa raya Cilacap supaya menghantar sembilan orang ulama ke penjara untuk menjalankan khidmat kaunseling kepada ketiga-tiga mereka," kara Sahlan Natsir, seorang anggota badan ulama Islam tempatan, yang terletak berhampiran dengan penjara.

Bagaimanapun beliau yang dipetik AFP tidak menyatakan bila mereka diminta mengadakan pertemuan dengan ketiga-tiga pengebom tersebut - Imam Samudra, Amrozi Nurhasyim dan Ali Ghufron.

Kelmarin paderi Katolik Australia merayu agar mereka tidak dihukum mati.

Paderi Timothy Harris dari Brisbane, pada minggu lalu telah melawat bekas kariah yang didapati bersalah mengedar dadah, Scott Rush, yang kini menunggu hukuman mati di Bali, dan Michael Czugaj yang sedang menjalani hukuman penjara atas kesalahan yang sama.

Isnin lalu, Mahkamah Agung Indonesia berkata, rayuan terbaru saat-saat akhir daripada keluar pengebom Bali itu tidak akan menyelamatkan mereka daripada hukuman mati.

ABC melaporkan spekulasi bahawa pelaksanaan hukuman ditangguhkan sehingga Putera Charles menamatkan lawatan ke Indonesia semalam.

Malah, katanya, pihak berkuasa Indonesia juga mahu menggunakan liputan meluas media pemilihan Presiden AS, yang sedang berlangsung, yang dipercayai akan mengalihkan tumpuan ke atas hukiman mati.

Minggu lalu kerajaan Indonesia mengumumkan bahawa hukuman ke atas mereka akan dijalankan awal bulan ini.

Mereka dijadual menjalani hukuman dalam waktu terdekat bulan ini.

Justeru, mereka telah dipindahkan ke bilik pengasingan di penjara Nusakambangan dan lokasi menjalani hukuman telah disediakan.

Ketiga-tiga militan berkenaan akan menjalani hukuman pada waktu yang sama tetapi dilokasi yang berlainan.

Sejak Jumaat lalu, pihak berkuasa Indonesia telah meningkatkan tahap keselamatan bimbang pelaksanaan hukuman akan mencetuskan kekacauan.

Semua hukuman mati di Indonesia dilaksanakan oleh skuad penembak dan biasanya dilakukan di lokasi dan waktu yang tidak dinyatakan.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |