+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, November 15, 2008

Misteri Rafidah : Ramai yang bingung...

Agenda daily

Align Center


Untuk berlaku adil kepada Tan Sri Rafidah Aziz mungkin ada hal-hal tersembunyi yang tidak diketahui atau belum beliau perjelaskan lagi buat masa ini.Sementara jawapan itu belum ada apa yang nampak diatas kertas hari ini kalau tanya 10 orang kesemua mereka akan kata bingung melihat deadlock dalam isu kepimpinan Pergerakan Wanita UMNO.

Malah tinjauan rambang Agendadaily dikalangan sebilangan orang kanan UMNO mendapati mereka juga tidak mengerti kenapa Rafidah berkeras mahu berpegang kepada pelan peralihan kuasa bulan Jun 2009 dan tidak serah saja kepada Datuk Seri Shahrizat Jalil menang tak bertanding semasa pemilihan bulan Mac nanti.

Menurut mereka alasan bahawa langkah itu kerana hendak berpegang kepada janji dan keputusan yang telah dibuat serta memastikan pergerakan itu utuh tidak masuk akal langsung lebih-lebih lagi melihat kedudukan Naib Ketua Wanita UMNO itu yang nyata tersepit sekarang.

Ini kerana dari pandangan mata kasar semua orang melihat jika Rafidah menarik diri dari pemilihan Shahrizat dengan sendirinya akan jadi Ketua Wanita tanpa pertandingan.Begitu juga halnya dengan Datuk Kamalia Ibrahim akan menang tanpa bertanding sebagai Naib Ketua Wanita.

Jadi dalam bab ini alasan untuk mengelak pertandingan dan keutuhan pergerakan itu memang sudah tidak boleh digunapakai.

Kalau itu sudah tidak boleh dijadikan sebabnya maka apa lagi yang membuatkan bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri ini begitu tegas sekali nak bergayut lagi tiga bulan hingga Shahrizat kena memangku jawatan selama lebih tiga tahun jika pelan peralihan kuasa itu berlaku seperti dirancang?

Berbagai spekulasi dan andaian berlegar ketika ada pergerakan Wanita beberapa buah negeri sudah membuat kenyataan terbuka - ada yang menyokong pelan peralihan kuasa dan ada yang mahu jawatan itu diserahkan kepada Shahrizat pada bulan Mac ini.

Tokoh Veteran UMNO dan bekas Ketua Wanita Tan Sri Aishah Ghani malah membuat andaian yang dinilai oleh sesetengah ahli pergerakan itu sebagai sinis bila berkata mungkin Rafidah menaruh harapan nak masuk balik dalam kabinet baru pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak nanti.

Beliau sendiri tidak nampak alasan kukuh kenapa Rafidah tidak mempercepatkan pelan peralihan kuasa Wanita dari Jun ke Mac.

Menurut Aishah berkata dari kaca mata rakyat dan ahli UMNO perpaduan dalam Wanita tidak langsung terjejas jika peralihan kuasa itu dipercepatkan.

Apa yang membuatkan ramai bertanya apakah Rafidah bersikap begitu kerana hendak 'memaksa' Shahrizat berentap dengan Kamalia.

Sebaliknya ada yang bertanya tidakkah nanti perpaduan pergerakan itu akan tergugat jika berlaku pertandingan sengit antara mereka dan ini nyata bertentangan dengan hasrat yang dilaungkan oleh Rafidah sendiri serta semangat pelan peralihan kuasa.

Juga ada spekulasi yang berlegar kata Rafidah berkeras begitu kerana marah dengan tindak tanduk 73 bahagian Wanita tetap mencalonkan Shahrizat bertanding jawatan Ketua Wanita sedangkan pelan peralihan kuasa sudah dipersetujui.

Ada juga yang kata ini kerana Rafidah tidak mahu Kamalia jadi Naib Ketua Wanita.

Yang nyata diatas kertas semuanya nampaknya macam boleh selesai secara aman jika pelan peralihan kuasa itu dipercepatkan.

Jika tidak semuanya terbalik kot dan ribut pasti melanda pergerakan itu.

Jawapannya kini berada pada Rafidah yang dikatakan sedang bercuti di luar negara sekarang.- 14/11/2008


0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |