+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, December 15, 2008

Malaysia lokasi loji tapis minyak Putrana

KUALA LUMPUR 14 Dis. - El-One Resources Sdn. Bhd. (El-One Resources), pemilik utama loji penapisan minyak Putrana telah melabur sebanyak n 6.5 bilion (RM30.16 bilion) bagi memastikan kejayaan projek loji penapisan itu.

Pengerusi Eksekutifnya, Mohammad Saraei berkata, selain menyediakan modal atau dana syarikat juga telah memeterai perjanjian dengan Hampa Engineering Corporation (Hampa) bagi menyediakan teknologi terkini loji penapisan minyaknya.

''Hampa merupakan syarikat kejuruteraan terkenal Iran akan menyediakan teknologi terkini berkaitan loji penapisan itu dan juga akan bertindak membantu sepenuhnya dalam menentukan reka bentuk, penyelidikan sehingga loji tersebut siap sepenuhnya.

''Setakat ini, kami telah mengenal pasti dua lokasi yang akan menempatkan loji penapisan minyak ini iaitu di Johor Bahru dan Terengganu. Kami masih lagi menunggu keputusan pihak berkuasa tempatan kedua-dua negeri itu,'' katanya.

Saraei berkata demikian kepada pemberita selepas majlis menandatangani perjanjian antara El-Resources dan Hampa di sini, baru-baru ini.

Tambah Saraei, loji penapisan minyak Putrana direka bentuk dengan kapasiti untuk mengeluarkan 230,000 tong minyak sehari.

''Dengan menggunakan teknologi terkini dalam reka bentuk kejuruteraan dan kaedah pembinaan, loji ini dijangka siap pada tempoh masa yang singkat dan dengan kos optimum,'' jelasnya.

Katanya, projek loji penapisan tersebut bakal menyediakan peluang pekerjaan secara terus sebanyak 1,800 dan 4,000 peluang pekerjaan secara tidak langsung.

''Loji tersebut juga akan menyediakan kompleks jeti dan terminal minyak yang sesuai untuk mengimport dan eksport produk kami.

''Fasa pertama projek itu akan melibatkan 10 juta meter persegi dan akan ditambah kepada 20 juta meter persegi pada masa hadapan,'' katanya.

Selain itu, lokasi loji penapisan minyak itu turut menyediakan kawasan kediaman pekerja termasuk pusat membeli belah, hospital, sekolah kompleks sukan serta kemudahan hiburan, katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |