+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, March 20, 2009

Apakah benar UMNO membela agama, bangsa dan negara? - Ir Nizar

prk059

Ditulis oleh Webmaster PRK059
Jumaat, 20 Mac 2009 04:18

BUKIT CEMPEDAK, 19 MAC : "Apakah kamu ingat kamu dicipta sia-sia? Apakah kamu ingat kamu tidak akan dikembalikan?"

Peringatan yang dipetik dari Al-Quran disampaikan oleh Ir Nizar dalam ucapannya malam tadi sebagai mukadimah ucapan beliau. Dalam pada masa itu, orang ramai semakin membanjiri lokasi ceramah untuk melihat dan mendengar sendiri penjelasan oleh YAB Dato Seri Ir Nizar Jamaluddin yang juga 'hero' di mata rakyat khususnya di negeri Perak.
Beliau menyifatkan bahawa sejak dahulu setiap kali pilihan raya berlaku, Barisan Nasional (BN) seringkali melakukan penipuan dengan menggunakan SPR, pengundi hantu dan sebagainya. Tetapi Pakatan Rakyat bersabar, tidak mampu berbuat apa-apa dengan taktik kotor yang dilakukan oleh pihak BN.

Tetapi Pakatan Rakyat berentap, melawan dengan cara yang bersih setiap kali pilihan raya untuk mencapai kemenangan dan akhirnya pada pilihan raya ke-12 8 Mac 2008 yang lalu, dengan izin Allah 4 negeri UMNO iaitu Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kedah terus tumbang dan jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.

Mengapa Pakatan Rakyat tidak melawan dengan teknik yang sama dengan apa yang BN lakukan tetapi hanya bersabar, kata Ir Nizar Jamaluddin,

"Pakatan Rakyat menghormati demokrasi berpelembagaan dan keduanya Pakatan Rakyat bersabar kerana dalam Islam Nabi Muhammad s.a.w tidak pernah mengajar umatnya merampas kuasa untuk menguasai kerajaan".

Tambah beliau lagi, sejak BN memerintah mereka berselindung disebalik kerajaan, berselindung disebalik istana, bangsa dan agama. Tapi selepas 50 tahun BN memerintah barulah rakyat tahu siapa sebenarnya BN.

Menteri Besar Perak yang sah itu turut mempertikaikan akan perjuangan UMNO selama ini. Apakah benar UMNO membela agama, bangsa dan negara?

Sekiranya UMNO mengatakan bahawa mereka memelihara agama, Ir Nizar mempersoalkan siapakah yang menghilangkan tulisan jawi di negara ini? Hadirin dengan semangatnya memberi 'respond' yang positif mengatakan UMNO yang telah menghilangkan tulisan jawi.

"Apabila jawi hilang maka masyarakat Melayu akan terdedah dengan gejala sosial, dan perkara ini sama seperti kes Kamal Ataturk di Turki", tegas beliau lagi.

UMNO mengatakan bahawa mereka membela bangsa Melayu, tetapi 3 negeri di Malaysia yang termiskin adalah dibawah pimpinan UMNO. Negeri Sabah mempunyai ramai masyarakat bumiputera dan mempunyai banyak hasil bumi tetapi penduduk Sabah tidak mendapat apa-apa hasil atau pulangan kepada mereka.

Negeri kedua termiskin iaitu negeri Terengganu yang mempunyai 96% masyarat melayu yang juga dibawah pemerintahan UMNO. Begitu juga di Perak yang dipimpin oleh UMNO sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih pimpinan melalui pilihan raya ke-12 yang lalu.

Menyentuh mengenai UMNO membela nasib bangsa, Ir Nizar mempersoalkan mengapa Menteri Pelajaran iaitu Dato Hishamuddin dan Perdana Menteri, Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi hingga kini tidak mampu untuk memansuhkan PPSMI sedangkan kata Ir Nizar ada dikalangan pimpinan UMNO juga turut mendesak supaya PPSMI dimansuhkan.

Sepanjang pemerintahan Pakatan Rakyat di Perak, Ir Nizar menyatakan bahawa UMNO cemburu dengan pendekatan yang digunakan oleh Pakatan Rakyat dimana selama 10 bulan pemerintahan Pakatan Rakyat telah menggunakan pendekatan Mesra Rakyat.

Pada malam itu, semua pimpinan mengingatkan bahawa pada pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang pada kali ini hendaklah semua pihak bekerja keras bagi memastikan kemenangan berpihak kepada Pakatan Rakyat dan sekaligus mengatakan bahawa rakyat sama sekali sudah tidak menerima pemerintahan BN.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |