+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, March 30, 2009

N29 Batang Ai: Program ‘Anak Angkat’ strategi Pakatan Rakyat untuk sampai ke akar umbi

SK

Anna Yusof

LUBOK ANTU, 30 Mac (SK) : Timbalan Pengarah Pilihanraya KeADILan Foziah Salleh telah melantik 150 wakil Orang Iban dalam program ‘Anak angkat’ yang menghuni dalam 128 buah Rumah Panjang di sekitar N29 Batang Ai untuk mereka mendekati kesemua pengundi untuk memahami menifsto Pakatan Rakyat.

“Dalam program ini, mereka dilatih bagaimana menangani masalah penipuan Barisan Nasional dalam rampasan hak tanah adat, menjaga hak mereka dari pencerobohan meruntuhkan rumah panjang serta memberi penerangan bagi memahami menifesto Pakatan Rakyat, kata Foziah kepada Suara Keadilan.

“Logistik adalah masalah paling utama untuk mereka bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain, maka program ‘Anak Angkat’ ini amat berkesan dimana penerangan yang tepat dan cepat untuk sampai kepada kaum keluarga mereka yang tinggal di kesemua 128 buah rumah panjang akan menjadi mudah dan berkesan,” jelas Foziah.

Foziah juga berkerja sama dengan NGO tempatan seperti pertubuhan Dayak-Iban bersma -sama Angkatan Muda KeADILan (AMK) untuk menangani proses mengira undi semasa piliharaya kecil ini berjalanpada 7 April nanti.

“Persiapan seperti memeriksa kesahihan pengundi dan lain-lain masalah alamat akan di beri penekanan bagi memastikan keadilan dan ketelusan dapat berjalan lancar semasa pembuangan undi kelak,” Foziah berkata.

Sementara itu, Ketua AMK Sarawak Rahmat Aidil Latif, Setiausaha AMK Pusat Zulfikar Ali Ariffin serta wakil-wakil AMK negeri Kedah dan Sabah akan bersama-sama membantu merayu undi dan memberi latihan dalam kerja-kerja mengira undi bagi memastikan tidak ada sebarang penipuan atau pengundi hantu seperti yang sering terjadi di setiap pilihanraya.

“Setakat ini semua persiapan berjalan lancar walaupun agen-agen BN serta polis juga kelihatan disana-sini memerhati pergerakan kami,”kata Rahmat.

“Walau bagaimanapun keadaan tenang dan tidak ada kekecohan yang timbul setakat ini,” tambah beliau.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |