+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, March 1, 2009

Pemberian RM300 Masih Misteri

Buletin Online

Written by Editor
Sunday, 01 March 2009 17:08
http://buletinonline.net/images/berita/duitc.jpg
Pada 16 Januari, 2009, sehari sebelum hari mengundi ketika pilihanraya kecil Kuala Terengganu, lebih sedozen wartawan diminta menuliskan nama, organisasi dan nombor telefon mereka diatas sehelai kertas kosong.(Gambar - wartawan berkenaan membuat laporan polis)


Permintaan tersebut dibuat oleh pegawai yang bertugas di Pusat Media kerajaan UMNO/BN di jalan pejabat Kuala Terengganu.

Sekitar jan 3.50 petang, hari yang sama, setiap wartawan telah diberikan sekeping sampul surat putih yang mengandungi enam keping wang kertas RM50.

Beberapa wartwan telah memulangkan semula sampul surat tersebut kepada petugas di puast media itu.

Namun, dua wartawan dari portal berita berbahasa Cina Merdeka Review telah membuat laporan di balai polis Kuala Terengganu.

Dalam laporan mereka, dinyatakan nama pegawai pusat media yang telah mengagih-agihkan sampul surat putih berisi wang itu.

Mereka kemudiannya dimaklumkan kes tersebut dirujuk kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk siasatan lanjut.

Ahli Parlimen Serdang, Puan Teo Nie Ching telah menghantar soalan kepada parlimen untuk meminta penjelasan samada daripada Perdana Menteri atau Menteri Kewangan.

Soalannya berbunyi seperti berikut;
Meminta Perdana Menteri menyatakan atas arahan siapa pegawai bertugas memberi sampul surat yang mengandungi RM300 kepada wartawan-wartawan di pusat media Kuala Terengganu pada 16 Januari 2009 dan apakah tindakan/siasatan yang telah ataupun akan diambil ke atas insiden ini.

Soalan tersebut telah ditolak dengan alasan kerana dikatakan melanggar peraturan 23(1)(c) ‘Standing Order’;
A question shall not contain any argument, interference, opinion, epithet or misleading, ironical or offensive expression nor shall a question be frivolous or be asked seeking information on trivial matters.

Sehingga sekarang setiausaha dewan rakyat masih tidak memaklumkan bagaimana soalan itu dikatakan melanggar peraturan 23(1)( c).

http://buletinonline.net/images/berita/duitd.jpgMungkin Menteri Penerangan merasakan soalan tersebut terlalu ‘mengganggu’ untuk di jawab !

Menteri Penerangan melalui Setiausaha akhbarnya Hisham Abdul Hamid telah menafikan membuat apa-apa bayaran kepada wartawan yang membuat liputan PRK Kuala Terengganu.

Beliau mengatakan Kementerian itu tidak pernah mengarahkan mana-mana pegawai melalukan perbuatan sedemikian.

Persoalannnya, dari mana datang wang itu ?

Apabila timbul persoalan sumber wang tersebut, mengapa pegawai di pusat media tidak boleh memberi apa-apa jawapan, mengapa?

Adakah sampul surat itu jatuh dari langit, umpama buah durian yang jatuh?

Adakah pegawai di situ menjadi Santa Claus tiba-tiba pada hari itu yang mengagih-agihkan wang 'hadiah' tersebut ?

Kewartawanan Sampul surat


Pada Okt 2008, Menteri Penarangan, Shabery Cheek menghebahkan, Mlaysia tidak mengamalkan ‘kewartawanan sampul surat’, amalan biasa di negara-negara membangun dimana wartawan dibayar untuk menonjolkan satu-satu berita.

Kurang tiga bulan, kenyataan Shabery ternyata meleset apabila amalan tersebut berlaku di pusat media Kuala Terengganu.

Bagi membersihkan namanya dan nama kementeriannya, apa yang perlu beliau lakukakn sebenarnya adalah mengambil langkah untuk menyiasat pemberian sampul surat tersebut dan memberitahu rakyat siapakah yang mengarahkan pemberian wang itu.

Menjadi kepentingan juga kepada Shabery untuk membuktikan kerajaan Barisan Nasional sedang bersungguh-sungguh melawan rasuah, bukan hanya Pak Lah atau sesiapa?

Menteri Penerangan pasti tahu, apabila membuat siasatan, siapakah pegawai yang memberikan wang tersebut dan beliau boleh memecat pegawai berkenaan kerana memberi sampul surat sogokan kepada wartawan.

Namun sedihnya, tidak ada satu tindakan pun yang dibuat oleh Shabery !

Dunia kewartawanan dan para pencinta keadilan juga patut merasa sedih kerana pada 20 Mac,2009, SPRM menyatakan siasatan tidak diteruskan kerana wartwan gagal mengenalpasti siapakah yang memberi sogokan itu.

Sedangkan secara jela, menurut wartawan yang membuat laporan polis, mereka mencatatkan nama pegawai di pusat media yang memberi mereka wang sogokan itu !

Selain itu, berpuluh-puluh wartwan lain yang menerima sampu; surat berisi wang tersebut. Apa susahnya hendak mengenalpasti siapakah yang memberikan wang itu.

Pasti SPRM tidak memanggil wartawan-wartawan yang berkaitan kerana sekiranya terdedah perkara sebenar, kerajaan UMNO/BN akan mendapat malu besar?

Sebenarnya amalan memberi sampul surat sentiasa berlaku sewaktu pilihanraya samada pilihanraya umum atau pilihanraya kecil.

Seorang wartawan mendedahkan Pengerusi Kelab Wartawan Terengganu pernah membawa puluhan tribu ringgit untuk diberikan kepada para wartawan semasa pilihanraya kecil Kuala Berang beberpa tahun lalu.

Agenda Rasuah UMNO-BN Tidak Berubah

Amalan memberi rasuah atau sogokan oleh kerajaan dan parti UMNO-BN tidak akan berubah, walau seribu kali bertukar nama penguatkuasa pencegahan rasuah.

Samaada namanya Biro Pencegah rasuah atau Badan Pencegah Rasuah ataupun Suruhanjaya Pencegahan Rasuah, tindakannya tetap sama selagi ia masih dibawah bidang kuasa perdana menteri.

Amalan pemberian sampul surat berisi wang dalam pilihanraya bukan sahaja akan diteruskan kepada para wartawan semasa pilihanraya, malah ia menjadi amalan bebas dalam pemilihan UMNO.

Rakyat juga disogok dengan pelbagai rasuah semasa pilihanraya, sehingga UMNO-BN sanggup menggunakan ayat-ayat suci al_quran sebagai perantaraan rasuah.

Misalnya amalan menyelitkan wang kertas RM50 dalam surah Yasin sudah menjadi satu kelaziman.

Institut Kebangsaan Untuk Integriti Pilihanraya (National Institute For Electoral Integrity) telah mendedahkan melalui pemantauan perjalanan pilihanraya kecil Kuala Terengganu, rasuah sudah menjadi satu institusi.

Dalam kenyataan NIEI, PENGINSTITUSIAN RASUAH PILIHANRAYA: Politik Rasuah dan Politik Janji Rasuah RM1 billion telah menyenaraikan secara terperinci amalan-amalan rasuah sepanjang pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Namun tidak ada satu pun tindakan yang diambil oleh SPRM !

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |