+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, March 4, 2009

Pilihan raya kecil DUN Batang Ai serentak 7 April

Mstar Online

SERENTAKTAN SRI Abdul Aziz Mohd. Yusof menunjukkan tarikh yang ditetapkan untuk mengadakan pilihan raya kecil Batang Ai iaitu 7 April ini. - foto The Star oleh RAPAEE KAWI

[DIKEMAS KINI, 3.15 PETANG] PETALING JAYA: Pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai di Sarawak akan diadakan 7 April ini - serentak dengan pilihan raya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau yang ditetapkan bulan lalu.

Hari penamaan calon bagi kerusi DUN Batang Ai juga akan diadakan serentak pada 29 Mac.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh yang sama dengan mengambil kira aspek bahawa ia berupaya untuk mengadakan ketiga-tiga pilihan raya serentak.

Selain itu, keputusan tersebut juga mengambil kira soal keselamatan dan ketenteraman awam serta perkembangan politik negara semasa.

"Kita mengambil kira banyak aspek... soal keupayaan kami mengendalikan pilihan raya kecil Batang Ai.

"Kita juga bimbang jika pilihan raya kecil ini diadakan terlalu lama, akan menyebabkan tempoh kempen yang lama dengan mengambil kira pilihan raya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

"Malah, berdasarkan perbincangan, SPR mendapati Pejabat Pilihan Raya Negeri berupaya untuk mengendalikannya dalam waktu terdekat, jadi kami memutuskan untuk mengadakannya serentak pada 7 April ini," kata Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi mStar Online.

Dengan keputusan itu, ketiga-tiga pilihan raya kecil iaitu kerusi Parlimen Bukit Gantang dan dua DUN - Bukit Selambau dan Batang Ai akan diadakan pada hari yang sama.

Batang Ai terletak di Sarawak manakala Bukit Gantang di Perak dan Bukit Selambau di Kedah.

Kerusi Batang Ai terdiri daripada 8,006 pemilih termasuk 43 orang adalah adalah pengundi pos iaitu anggota polis, kata Wan Ahmad.

Ia terdiri daripada 24 daerah mengundi termasuk sembilan daripadannya akan dibuka antara dua jam dan enam jam untuk proses pengundian.

"Sembilan daerah mengundi ini akan ditutup secara berperingkat-peringkat selepas dua jam dibuka kerana bilangan pengundi tidak ramai.

"Bagaimanapun proses pengiraan hanya akan bermula selepas 5 petang, pengiraan membabitkan sembilan daerah ini akan dikira di pusat pengiraan berkelempok," katanya.

Terdahulu Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof mengumumkan hasil mesyuarat badan itu di Kuching tengah hari tadi.

Pada 13 Februari lalu, SPR memutuskan untuk mengadakan kedua-dua pilihan raya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau pada 7 April.

Pada 24 Februari lalu, kerusi Batang Ai kosong ekoran kematian penyandangnya, Datuk Dublin Unting Ingkot daripada Barisan Nasional (BN).

Unting, yang merupakan Menteri Muda Pertanian dan Menteri Muda Sukan Sarawak, meninggal dunia di Pusat Perubatan Pakar Normah akibat serangan angin ahmar yang dialaminya pada 22 Mei lalu.

Pada pilihan raya negeri Mei 2006, beliau menewaskan Nicholas Bawin Anggat dari Parti Kebangsaan Sarawak dengan majoriti 806 undi.

BERITA TERDAHULU

SPR bermesyuarat, pilihan raya kecil Batang Ai hujung April?

[DIKEMAS KINI] PETALING JAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bermesyuarat pagi ini bagi menetapkan tarikh pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Batang Ai, Sarawak.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata pihaknya akan meneliti pelbagai aspek dalam menentukan tarikh penamaan calon dan pengundian.

"Kami sudah bincang dengan pegawai-pegawai kami di sini akan menghalusi pelbagai aspek dalam menentukan tarikh pilihan raya," kata beliau ketika dihubungi pagi tadi.

Mesyuarat ini bermula 9:30 pagi dan keputusan dijangka diumum Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof sekitar pukul 11 pagi.

Wan Ahmad berkata pilihan raya kecil Batang Ai tetap diadakan tetapi akan mengambil kira persekitaran suasana politik dan ekonomi semasa.

Pada 24 Februari lalu, kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN), Batang Ai kosong ekoran kematian penyandangnya, Datuk Dublin Unting Ingkot daripada Barisan Nasional (BN).

Unting, yang merupakan Menteri Muda Pertanian dan Menteri Muda Sukan Sarawak, meninggal dunia di Pusat Perubatan Pakar Normah, pada pukul 1.25 pagi Selasa lalu akibat serangan angin ahmar yang dialaminya pada 22 Mei lepas.

Pada pilihan raya negeri Mei 2006, beliau menewaskan Nicholas Bawin Anggat dari Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) dengan majoriti 806 undi.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |