+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, April 15, 2009

Rosol: Insiden 'boikot' kemuncak krisis Terengganu

Mstar Online

PENUH... Persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu kembali penuh hari ini (gambar bawah) berbanding semalam (gambar atas) berikutan kehadiran semula 10 Anggota Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional (BN) di Wisma Darul Iman, di sini, hari ini. ADUN BN yang tidak menghadiri semalam mendakwa telah menerima ugutan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) berbentuk ancaman berhubung kemelut politik di negeri ini, dua hari lepas. Hari ini adalah hari terakhir persidangan tiga hari yang bermula Isnin lepas. --fotoBERNAMA

PETALING JAYA: Sepuluh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) yang memulaukan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam - dilihat sebahagian daripada kemelut politik Terengganu - menyifatkan perkembangan terbaru itu sebagai "puncak krisis politik" melanda negeri itu.

Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Terengganu, Datuk Rosol Wahid berkata, mereka telah mengharungi siri masalah sejak Datuk Ahmad Said mengetuai kerajaan negeri sebagai Menteri Besar bermula Mac 2008.

"Ini adalah puncak kepada banyak masalah (sejak Mac 2008)," kata beliau kepada mStar Online ketika dihubungi pagi tadi.

Jelas beliau, walaupun pihaknya merupakan ADUN tetapi telah diperlekeh banyak kali sepanjang kepimpinan Ahmad sebagai Menteri Besar.

Malah katanya, sehingga kini mereka tidak pernah diajak mengadakan perbincangan dengan Menteri Besar mengenai isu-isu semasa termasuk soal pembangunan.

"Dulu ketika era, Idris selaku Menteri Besar, beliau akan menemui setiap wakil rakyat sekali dalam sebulan... tetapi tidak di bawah Ahmad.

"Sehingga kini (sejak 2008), kami sekali pun tidak dapat berjumpa dengan Menteri Besar," katanya.

ADUN Ajil itu bersama sembilan yang lain termasuk bekas Menteri Besarnya, Datuk Seri Idris Jusoh memulaukan sidang DUN semalam atas alasan menerima SMS ugutan yang boleh mengancam keselamatan mereka.

SMS itu dipercayai ada kaitan dengan ura-ura usul undi tidak percaya terhadap Menteri Besar akan dibentangkan pada persidangan dewan itu.

Bagaimanapun kesemua 10 ADUN itu kembali hadiri sidang DUN hari ini sebagaimana diarahkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak semalam.

Selain Rosol dan Idris, lapan ADUN yang lain ialah Muhammad Ramli Nuh (Tepuh), Mohd Zawawi Ismail (Kuala Berang), Abdul Halim Jusoh (Permaisuri), Datuk Din Adam (Bukit Besi), Alias Abdullah (Alor Limbat), Zakaria Abdullah (Paka), Ramlan Ali (Jabi) dan Mohd Pehimi Yusof (Kota Putera).

Ketika ditanya sama ada kesemua 10 ADUN itu sedia untuk menemui Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri membincangkan isu tersebut, Rosol berkata:

"Dalam hati saya, kami hendak menemui mereka... mereka pun juga sibuk dengan tanggungjawab baru, tapi saya terbuka untuk menemui mereka," katanya lagi.

Semalam, Najib berkata, krisis politik di Terengganu bukan sesuatu yang luar biasa sehingga tidak dapat diselesaikan.

Tindakan kesemua ADUN itu dipercayai mempunyai kaitan dengan SMS berbentuk ugutan yang diterima oleh tiga wakil rakyat BN iaitu Permaisuri, Paka dan Ajil malam kelmarin berhubung kemelut politik di negeri ini.

Isu itu dipercayai berlaku selepas Menteri Besar membuat kenyataan untuk mengambil tindakan tegas termasuk memecat ADUN BN, jika mereka membentangkan usul tidak percaya terhadap beliau.

Terengganu mempunyai 32 kerusi DUN, lapan daripadanya diwakili pembangkang.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |