+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, May 1, 2009

Presiden, Timbalan Mesti Ulama, Terengganu Sokong Ketua Dewan Ulama’

Buletin Online

PDF Print E-mail
Written by SM Noor
Friday, 01 May 2009 21:25

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita4/daudiraqi.jpgKUALA TERENGGANU – Dewan Ulama PAS Negeri Terengganu menyokong kenyataan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Dato’ Ustaz Mohamad Daud Iraqi (gambar) yang menegaskan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden PAS mestilah disandang oleh golongan ulama’.

Ia merupakan satu peringatan kepada semua ahli tentang dasar ‘Kepimpinan Ulama’’ yang telah memutuskan bahawa kepimpinan utama, mestilah terdiri dari kalangan ulama’.

Timbalan Ketua Dewan Ulama’ PAS Terengganu Ustaz Abu Bakar Abdullah berkata demikian apabila ditemui pihak media selem selepas merasmikan Mesyuarat Agong Tahunan Kali Ke 9 Yayasan Kebajikan dan Pembangunan Pendidikan Terengganu (YAKEP) di Tok Jiring dekat sini, hari ini.

Menurutnya dasar Kepimpinan Ulama’ telah dibawa oleh pemuda pusat kedalam Muktamar tahun 1983 dan diterima sebulat suara.

Oleh sebab itu, katanya, Majlis Syura Ulama’ ditubuhkan dan sejak itu ia menjadi amalan parti, jawatan Presiden dan Timbalan mestilah dari kalangan ulama’

“Amalan kita daripada dulu lagi, teraju kepimpinan utama, Presiden (mestilah dari kalangan) ulama’ dan Timbalan Presiden (juga dari kalangan) ulama’,

“kemudian dibantu oleh naib-naib Presiden yang digabungkan antara ulama’ dan golongan profesional dan juga (dibantu) oleh ahli jawatankuasa kerja PAS Pusat,”ujarnya
http://www.buletinonline.net/images/stories/berita4/ustazababerucap1.jpg

Katanya kenyataan Ketua Dewan Ulama’ tersebut mestilah disokong sepenuhnya ooleh semua pihak bagi menjaga kepentingan parti dan menjaga sokongan serta kepercayaan masyarakat terhadap PAS pada hari ini.

Mengulas tentang hasrat Ustaz Mohamad Daud Iraqi yang mahu berundur dari mengetuai Dewan Ulama’, beliau berkata beliau telah maklum tentang perkara tersebut.

Apabila ditanya samada beliau akan bertanding di peringkat pusat berikutan kekosongan tersebut, beliau berkata perkara itu akan ditentukan oleh syura dikalangan ulama’.

“Dalam hal ini (pemilihan peringkat pusat) kita lebih mengguna pakai syura dikalangan ulama’ sendiri, terpulanglah kepada perwakilan untuk mencadangkan sesiapa,” katanya.

Lihat Video Klip Kenyataan Ustaz Abu Bakar Abdullah
Last Updated on Friday, 01 May 2009 21:34

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |