+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, May 26, 2009

Rasionalkah Jambatan Ketiga Johor - Singapura

TKO

Oleh PAS Johor Bahru

PAS Johor Bahru menyambut baik sebarang projek pembangunan yang menguntungkan dan bermanfaat untuk rakyat, tetapi biarlah kewarasan akal fikiran diletakkan dihadapan dalam apa juga perbincangan dan perancangan dan pastinya kebijaksanaan adalah tuntutan agama.
Sabtu lepas Perdana Menteri Malaysia Dato Seri Najib Tun Razak dan rakan sejawatnya dari Singapura Lee Hsien Loong bertemu untuk membincangkan cadangan kerajaan Malaysia membina jambatan ketiga yang menghubungkan Pengerang Desaru dan Tanah Merah Singapura sekaligus menolak andaian jambatan tambak Johor akan digantikan dengan jambatan lurus atau bengkok.

Jambatan yang dicadangkan ini adalah yang ketiga setelah Malaysia dan Singapura sudahpun sedia ada Tambak Johor di Johor Bahru dan Link Kedua di Gelang Patah.


Objektif cadangan pembinaan jambatan tersebut kata Dato Seri Najib ialah untuk memberikan kemudahan dan khidmat yang baik kepada rakyak dan dengan adanya jambatan tersebut akan memajukan lagi kawasan Desaru dan Pengerang yang masih ketinggalan dan sebenarnya berpotensi untuk dimajukan, tiada apa yang perlu disegerakan tetapi biarlah kajian terpeinci dilakukan dahulu kata Dato Seri Najib dalam kenyataan akhbar bersama Perdana Menteri Singapura.
Kini timbul persoalan, kenapa begitu mudah Perdana Menteri mencadangkan projek jambatan yang baru sedangkan kesibukan trafik yang sedia ada di tambak Johor masih tidak dapat diatasi biarpun Kompleks Iskandar yang baru sudahpun dibuka termasuklah penggunaan Link Kedua yang tidak dimaksimumkan penggunaannya dan perkhidmatan keretapi KTMB yang perlu diperbaiki segera mutu perkhidmatannya.

Sejauh mana kedua-dua negara jujur dalam pertimbangan

Apakah Dato Seri Najib tidak berani mencadangkan pembinaan jambatan lurus atau bengkok di Tambak Johor kepada Singapura sedangkan kerajaan Malaysia sendiri yang membatalkan pembinaan jambatan bengkok pada 2006 yang lalu, kononnya hendak menjaga sentimen rakyat yang marahkan tuntutan Singapura yang mahukan ruang udara kapal perang sehingga ke tengah Semenanjung dan isu bekalan pasir untuk menambak (membesarkan) pulau Singapura .
Sebelum Malaysia dan Singapura pergi lebih jauh lagi eloklah kedua-dua negara meminta pendapat dan suara hati rakyat...

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |