+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, May 12, 2009

Sambutan ulang tahun Umno 'muram'

Malaysiakini

Muda Mohd Noor | May 12, 09 1:23pm

Majlis sambutan ulang tahun penubuhan Umno kali ke-63 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di ibu negara malam tadi dilihat 'agak muram' ekoran keputusan mahkamah yang mengisytiharkan Datuk Sri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah.

Sebelum ini, Menteri Besar BN, Datuk Seri Dr Zambery Abdul Kadir telah menyandang jawatan tersebut selama kira-kira dua bulan.

umno 63 anniversary dinner 110509 03Selain itu, mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi juga kelihatan di majlis tersebut.

Dr Zambery juga tidak hadir dan difahamkan beliau bergegas ke Ipoh sebaik sahaja keputusan mahkamah tersebut diumumkan.

Walaupun, Tun Dr Mahathir Mohamad dan beberapa pemimpin veteran hadir tetapi suasana di dalam dewan merdeka yang menjadi tempat jamuan, tidak menampakkan kemeriahannya.

Ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berucap merasmikan sambutan tersebut ada yang tertanya-tanya mengenai ketiadaan Abdullah di majlis tersebut.

"Dulu Dr Mahathir tidak datang, kini Datuk Seri Abdullah pula. Kalau macam ini bila Umno hendak bersatu," kata seorang penyokong Umno yang lengkap berpakaian Melayu.

'Bukan penghujung jalan'


Dalam ucapannya, Najib turut menyentuh tentang keputusan mahkamah berhubung kemelut politik di Perak.

umno 63 anniversary dinner 110509 02Katanya, majlis sambutan tersebut dicemari dengan keputusan mahkamah tersebut.

Katanya, sebelum ini mahkamah telah mengharamkan Umno tetapi bangkit dan membina Umno yang baru.

"Kita menang dua kes mahkamah, kita kalah satu. Ia bukan penghujung jalan.

"Saya dan rakan-rakan dalam MT akan fikir semula apa jalan terbaik kepada Umno dan BN. Kita tidak akan patah semangat," tambahnya.

Dalam ucapannya, Najib banyak menyentuh mengenai konsep 1 Malaysia yang diperkenalkannya itu.

Perdana menteri berkata, 1 Malaysia berpaksi kepada perlembagaan dan rukun negara dan realiti kepada masyarakat majmuk negara.

"Datuk Onn (Jaafar) telah cuba membuka pintu Umno kepada kaum-kaum lain tetapi tidak berjaya.

'Solat hajat'

"Tunku Abdul Rahman telah menubuhkan Perikatan berdasarkan kebersamaan, ayahanda saya Tun Razak (Hussein) membesarkan lagi Perikatan kepada BN.

"Tun Dr Mahathir pula membuat lontaran dengan konsep Bangsa Malaysia dan Tun Abdullah dengan visi nasional," katanya.

Di majlis tersebut Najib menyampaikan anugerah Melayu terbilang kepada tokoh perniagaan, Tan Sri Syed Mukhtar Al Bukhari.

Sebelum itu, perdana menteri dan ahli Umno lain menghadiri majlis solat hajat dan bacaan Yasin.

Beberapa pemimpin komponen BN iaitu Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu; Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat, turut hadir di majlis tersebut.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |