+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, May 1, 2009

SU Hadi: Elok pembantu Nik Aziz bersuara

Malaysiakini

Jimadie Shah Othman | Apr 30, 09 2:13pm

Penjelasan pembantu kepada Datuk Nik Aziz Nik Mat dapat menjernihkan konflik terbuka pemimpin PAS berhubung isu kerajaan perpaduan yang dicadangkan presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Untuk berlaku adil (kepada semua pihak), biarlah beliau (Nik Abduh), ayahnya (Nik Aziz) dan pembantunya (menjawab).

"Sudah tentu beliau (Nik Abduh) tidak sebut nama (pembantu itu), tetapi orang itu yang perlu menjawabnya dan memberikan reaksi," kata setiausaha akhbar presiden PAS, Roslan Shahir Mohd Shahir.

Roslan diminta mengulas jawab-menjawab beberapa pemimpin PAS berhubung kenyataan anak Nik Aziz itu yang membidas para pembantu mursyidul am PAS dengan label "mi celup" dan "sesat."

Nik Abduh mendakwa pembantu bapanya menghasut Nik Aziz sehingga menteri besar itu menolak cadangan kerajaan perpaduan secara terbuka - dan perkembangan ini dilihat sebagai pergeseran dua tokoh besar PAS.

Sebagai reaksi, beberapa pemimpin parti itu seperti ahli Lajnah Politik PAS Khalid Samad menyelar kenyataan tersebut, sementara Timbalan Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hasan pula mempertahankan kenyataan Nik Abduh, juga timbalan ketua Pemuda Kelantan.

Mengulas lanjut fenomena itu, Roslan berkata, komentar pihak lain hanya akan "mengeruhkan keadaan" kerana kenyataan Nik Abduh itu "bertujuan menyelamatkan keadaan" dan "tidak berniat jahat".

"Saya ingat kenyataan Nik Abduh bertujuan menegur dan membetulkan keadaan.

"Beliau memikul tanggungjawab memberikan penjelasan. Kerana itu, beliau buat pendedahan sebagai orang yang duduk sebumbung (dengan Nik Aziz).

"Beliau bukan jenis orang yang buat pendedahan, kemudian lari," kata Roslan, juga ketua penerangan PAS Selangor.

Ditanya sama ada saranannya supaya pihak lain tidak lagi memberikan reaksi boleh dianggap menyalahi kebebasan bersuara dalam parti, Roslan berkata:

"Bolehlah counter (lawan pandangan itu). Tetapi kalau hendak mencari kebenaran, biarlah dia jelaskan lagi.

"Beliau (Nik Abduh) pun setakat tulis dalam blog, bukan keluarkan kenyataan (media).

"Tetapi kita pula yang melompat-lompat. Biarlah beliau selesaikan dulu, kita kena berlaku adil.

"Beliau bukannya (bersikap) macam penulis blog yang tidak ada nama."

Menurut Roslan, pandangan exco Pemuda PAS itu berjaya "menarik minat" ramai ahli PAS mengikuti perkembangan isu kerajaan perpaduan.

Ia memberikan "gambaran yang betul", katanya lagi, sekali gus membolehkan ahli-ahli "membuat keputusan yang betul" dalam muktamar PAS, awal Jun ini.

"Saya rasa beliau hendak membetulkan persepsi supaya dalam muktamar nanti, akan dibuat keputusan dengan gambaran yang betul.

"Kita dalam parti Islam mahukan yang terbaik. (Oleh itu) kita kena dengar pandangan semua pihak," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |