+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, June 1, 2009

Proses Pengundian Lembab; Polis, Media Lebih Ramai dari Pengundi

Buletin Online

PENANTI – Senario hari mengundi di sini berbeza dengan pilihanraya-pilihanraya kecil yang lain dengan jumlah anggota polis, wartawan, jurugambar serta pekerja pilihanraya lebih ramai daripada jumlah pemilih.


http://www.buletinonline.net/images/stories/berita5/penantiharimengundi.jpgKeadaan tersebut jelas kelihatan di pusat-pusat mengundi Berapit, Kubang Ulu, Tanah Liat, Guar Perahu dan Mengkuang.

Sehubungan itu, National Institute Electoral Integeraity (NIEI) telah membantah kehadiran polis yang terlalu ramai di pusat pengundian.

Menurut Pengerusinya, Yunus Ali, ia boleh ditafsirkan sebagai menggangu proses pengundian dan mengganggu para pengundi membuang undid an mengundang ketakutan kepada pengundi.

”Saya melihat ini sebagai satu itimiditasi kepada pengundi. Berdasarkan peratusan mengundi yang masih rendah, kemungkinan kehadiran polis menakutkan pengundi,” katanya.


NIEI telah memantau pilihanraya kecil DUN Penanti sejak hari penamaan calon, sebelum ini menyatakan keadaan kempen sangat berbeza dengan keadaan kempen semasa PRK Permatang Pauh ketika Anwar Ibrahim (PR) bertanding melawan Arif Shah (UMNO) dulu.

Menurut Yunus, ketika PRK Permatang Pauh Ogos tahun lalu berlangsung, banyak kerumitan, kerenah dan gangguan terhadap ceramah dan kempen PR.

Beliau berkata antaranya adalah berkaitan pengurusan ceramah dimana permit ceramah kerapkali tidak tidak diluluskan ataupun dilewat-lewatkan kelulusan.

Katanya, ketika itu juga banyak sekatan jalanraya yang seolah-olahnya dibuat-buat, supaya perjalanan lalu-lintas jadi sesak dan lambat.

“Orang nak pergi mendengar ceramah tergendala, orang awam yang menggunakan jalanraya menyumpah seranah,”katanya dalam laman blog NIEI.

Mengulas lanjut perbezaan dua pilihanraya itu, katanya, ketika PRK Permatang Pauh dulu, meski pun permit dilulus dan ceramah diadakan, berlaku gangguan helikopter berlegar-legar terbang di atas ruang angkasa tempat perhimpunan ceramah.

“Suara orang berceramah ditenggelamkan oleh bunyi bising helicopter,
“Lampu spotlight dari helikopter itu pula disuluhkan kepada orang ramai yang berhimpun berceramah, sehingga menaikkan kemarahan – pastinya provokasi,”ujarnya.

Tetapi kali ini, katanya, tanpa UMNO bertanding, keadaan terurus dengan aman dan damai.


Mengulas situasi pengundian awal pagi ini, Pengarah pilihanraya KeADILan Saifuddin Nasution berkata, pihaknya berharap sekurang-kurangnya 65 hingga 70 peratus keluar mengundi hari ini.

Beliau berkata PKR mensasarkan calonnya Dr. Mansor Othman memperolehi 7,000 undi, untuk menang dengan majoriti lebih 5,000 undi.

Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Machang mengakui bahawa proses pengundian hari ini agak lembab.


Sementara itu, para petugas pilihanraya menjangka lebih ramai pemilih akan keluar mengundi mulai tengahari ini.

Menurut SPR, jumlah pemilih yang keluar mengundi dalam pilihanraya kecil DUN Penanti sehingga jam 11 pagi, kira-kira tiga jam selepas proses pengundian dimulakan, adalah 23.5 peratus atau 3,590 orang.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |