+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, April 16, 2010

Najib Anggap Lawatan Ke Amerika Syarikat Paling Berhasil.

Mstar Online

WASHINGTON: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata lawatan beliau ke Amerika Syarikat kali ini khususnya Washington adalah yang paling berhasil yang pernah dilakukan beliau.

Perdana Menteri berkata sentimen dan sikap terhadap Malaysia telah berubah bukan sahaja oleh Presiden Barack Obama dan pentadbirannya tetapi juga menjangkau ke Capitol Hill dalam kalangan senator dan ahli Kongres serta sektor swasta.

"Kesimpulannya, lawatan ini membuka satu lembaran baru dalam kerjasama dengan Amerika Syarikat dan kita akan bekerjsama dalam bidang-bidang yang memberi keuntungan kepada kedua-dua pihak," katanya kepada wartawan Malaysia sebelum berlepas ke New York pada Khamis.

Najib berkata perkembangan itu akan disusuli dengan mengadakan lebih banyak pertukaran dan lawatan oleh pemimpin kedua-dua negara.

Perdana Menteri tiba Sabtu lepas untuk lawatan kerja selama seminggu. Beliau merupakan antara 46 pemimpin dunia yang dijemput oleh Obama untuk menghadiri Sidang Kemuncak Mengenai Keselamatan Nuklear untuk membanteras bahan nuklear terjatuh ke tangan pengganas.

Beliau juga mengadakan pertemuan dua hala dengan Obama buat kali pertama di luar sidang kemuncak itu dan juga menemui pegawai-pegawai kanan pentadbiran Obama termasuk Setiausaha Perbendaharaan Tim Geithner dan Wakil Perdagangan Amerika Syarikat Ron Kirk dan juga ahli-ahli korporat.

+/-

"Perbincangan dua hal saya dengan Presiden Obama dilihat sebagai satu isyarat kesungguhan dan pengiktirafan yang amat nyata terhadap sikap baru Amerika Syarikat terhadap Malaysia," katanya.

Ia juga satu pengiktirafan terhadap potensi hubungan dua hala dan juga peranan yang boleh dimainkan oleh Malaysia dalam konteks keselamatan nuklear, perdagangan dan pelaburan.

"Malaysia juga dipandang sebagai sebuah negara Islam model yang moden dan progresif dan sebuah negara yang semakin berjaya," kata Perdana Menteri.

Najib berkata lawatannya yang begitu berhasil itu merupakan mesej yang baik yang harus diperjelaskan dan diserap dalam segenap bidang dan juga pihak swasta supaya dapat menjana manfaat kepada kedua-dua negara.

Perdana Menteri juga gembira dengan sambutan oleh sektor swasta Amerika yang nampaknya lebih positif semasa dalam pertemuan beliau dengan mereka.

"Mereka membayangkan keinginan untuk menambah lagi pelaburan mereka terutama sekali dalam bidang yang dapat memberi peluang pekerjaan pada peringkat pekerjaan bernilai tinggi dan PhD sekali pun," kata beliau.

Najib berkata ada antara mereka yang kini menimbang inisiatif baru yang mungkin menjadi kenyataan tidak lama lagi termasuk meningkatkan pelaburan dalam operasi mereka yang sedia ada di Malaysia.

Pada Khamis, Perdana Menteri menyaksikan majlis menandatangani dua memorandum persefahaman iaitu antara Microsoft dan Heitech Padu Berhad, berhubung sistem perkhidmatan penjagaan kesihatan, dan satu lagi antara Universiti Kebangsaan Malaysia dan Stevens Institute of Technology (SIT) bagi tujuan pembangunan kemampuan dan pertukaran teknologi. - BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |