+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, April 18, 2010

Pertandingan empat penjuru di Hulu S'gor

Malaysiakini

Apr 17, 10 9:04am

9-10pagi: Penyerahan borang pencalonan

10-11pagi: Waktu bantahan

11-12 tengahari: SPR buat pengumuman rasmi calon

11.50pagi: Keadaan sudah semakin lengang apabila sebahagian besar penyokong BN dan Pakatan sudah bersurai.

Manakala beberapa penyokong Pakatan mendakwa mereka terkena botol dan batu yang dibaling ke arah mereka.

11.23pagi; Pasukan polis yang lengkap berperisai mengarahkan penyokong Pakatan supaya bersurai.

11.22pagi: Pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor akan menyaksikan pertandingan empat penjuru. Mereka ialah P Kamalanathan (BN), Datuk Zaid Ibrahim (PKR) dan dua calon Bebas VS Chandran dan Johan Mohd Diah.

Johan adalah ahli jawatankuasa Pemuda Umno Shah Alam.

11pagi: Pegawai pengurus pilihan raya mengumumkan tempoh bantahan tamat. Tiada sebarang bantahan diterima.

10.46pagi: Timbalan presiden MIC Datuk G Pananivel tiba di kemah BN - kemunculan pertamaya selepas pengumuman calon BN Khamis lalu. Dia disambut dengan sorakan pemimpin dan penyokong BN.

10.20pagi: Polis meletakkan trak antara penyokong BN dan Pakatan selepas mereka semakin menghampiri satu sama lain. Mereka berada 20 meter antara sama lain. Mereka saling melaungkan antaranya 'Altantuya', 'Chua Soi Lek', 'kaki botol' dan 'liwat' serta 'Umno-Apco, Umno-Apco'.

10.04pagi: Di luar, penyokong BN melaungkan 'liwat' dan 'kaki botol'. Manakala penyokong Pakatan pula melaungkan 'Altantuya'.

10pagi: Proses penamaan calon ditutup.

Calon-calon mempunyai masa satu jam untuk memfailkan bantahan.

Mereka yang memfailkan borang pencalonan ialah P Kamalanathan (BN), Datuk Zaid Ibrahim (PKR) dan dua calon Bebas VS Chandran (kiri) dan Johan Mohd Diah.

Seorang lagi, Anuradh Jeyasingam gagal memfailkan borang pencalonan sebagai calon bebas.

9.57pagi: Salah seorang calon bebas yang memfailkan borang pencalonan pagi ini ialah bekas pemimpin MIC Hulu Selangor VS Chandran.

9.50pagi: Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar menganggarkan penyokong BN dan Pakatan masing-masing 10,000 orang.

9.46pagi: Pemimpin BN dan Pakatan bersalaman dan berbual di kemah.

9.45am: Di dalam pusat penamaan calon, Kamalanathan memfail borang pencalonan. Dua orang lagi turut memfailkan borang pencalonan untuk bertanding sebagai calon bebas.

9.43pagi: Seorang lagi pemimpin MIC S Ganesan turut cedera ketika cuba masuk ke dalam kawasan pagar duri polis. Ganesan luka di tangan dan dibalut oleh kakitangan sebuah ambulans yang ditempatkan di luar pusat penamaan calon.

9.40pagi: Kira-kira 50 anggota unit amal PAS membuat rantai manusia untuk mengelak tolak menolak.

9.31pagi: Kamalanathan masuk pusat penamaan calon bersama pencadang dan penyokong. Sedang memfailkan borang pencalonannya.

930pagi: Ketua zon DSP Ruslan Abdullah memberi amaran kepada para penyokong agar tidak menolak-nolak kerana orang di hadapan akan cedera kerana kawat berduri merentangi jalan ke tempat penamaan calon.

9.28pagi: Dalam keadaan tolak menolak, Presiden MIC Datuk Seri S Samy tercedera di kakinya terkena duri kawat dan dirawat di situ.

Turut kelihatan ialah timbalan presiden MIC, Datuk G Palanivel, yang tidak dicalonkan semula mewakil BN di Hulu Selangor.

9.22am: Perakan BN tiba di pintu pagar pusat penamaan calon di KKB. Ribuan penyokong BN dan Pakatan dipisahkan bagi mengelak mereka menjerit antara satu sama lain.

9.10pagi: Calon BN P Kamalanathan, berarak dari pejabat Umno di KKB ke pusat penamaan calon. Antara yang turut serta ialah Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan Ketua Menteri Melaka, Datuk Ali Rustam.

Yang lainnya termasuk Timbalan Pengerusi Umno Selangor Datuk Noh Omar, Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai dan naib presiden, Datuk Ng Yen Yen.

9.02pagi: Calon PKR Datuk Zaid Ibrahim memfailkan borang pencalonan. Beliau bersama pencadang dan penyokongnya. Zaid memakai baju Melayu dan kain pelikat.

Di luar dewan, penyokong BN menyanyikan 'Inilah Barisan Kita' serta lagu Umno.

9pagi: Pemimpin DAP Lim Kit Siang, exco kerajaan Selangor Elizabeth Wong dan Teresa Kok memasuk 'zon larangan'. Polis kata: "Bagi pass kita, senang buat kerja."

8.55pagi: MB Tan Sri Khalid Ibrahim, calon Pakatan Datuk Zaid Ibrahim dan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berada di dalam pusat penamaan calon bersama pemimpin Pakatan yang lain.

8.50pagi: Di 'zon larangan', ahli parlimen PJ Utara, Tony Pua mengedarkan pas kepada pemimpin, ahli parlimen dan ADUN Pakatan untuk memasuki pusat penamaan calon.

8.46pagi: Kedua-dua belah pihak berhenti berarak ketika sampai di son larangan 100 meter yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

kain rentang dari BN Kota Raja Menggambarkan Anwar sebagai Hitler dan Khinzir. Ia berbunyi "Saya dan keluarga besar di Selangor'.

Satu lagi plakad berbunyai: "PKR: Parti Kelentong Rakyat'. Penyokong BN yang lain membawa kain rentang yang menuduh Anwar sebagai sahabat Israel. Mereka juga melaungkan 'Hancur Khalid".

8.30pagi: Kumpulan penyokong Pakatan meningkat kepada kira-kira 10,000. Mereka mula berarak menuju ke pusat penamaan calon. Mereka melaungkan slogan 'Hidup Rakyat, Hidup Pakatan' dan bertakbir. Ada juga yang memalu kompang.

Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyertai Zaid dan pemimpin Pakatan lain dalam perarakan tersebut.

8.20pagi: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan calon PKR, Datuk Zaid Ibrahim tiba di tempat perhimpunan bersama sekumpulan penyokong. Zaid ditemani isteri dan anak perempuannya.

8.15pagi: Kira-kira 2,000 penyokong Pakatan berhimpun di stesen bas KKB. Antara pemimpin Pakatan yang ada di situ ialah Salahuddin Ayub, Datuk Hasan Ali, Datuk Seri Nizar Jamaluddin dan Khalid Samad.

8.10pagi: Pusat penamaan calon adalah di Dewan Serbaguna dan Kompleks Sukan Daerah Hulu Selangor. Kawasan itu dilingkungi dengan kawat duri yang dipasang oleh pihak polis. Sekurang-kurangnya 200 anggota polis ditempat di situ.

8pagi: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tiba, diikuti laungan 'Hidup BN' dan nyanyian lagu 'Inilah barisan Kita'. Penyokong BN yang sebahagian besarnya anggota Wanita, Pemuda dan Puteri Umno membawa kain rentang dan mengebar bendera.

Penyokong Pakatan yang lalu melepasi kemah BN itu menjadi sasaran penyokong BN yang menjerit "Babi mana?"

7.50pagi: Bandar KKB penuh dengan gerai PAS yang menjual baju-T dan bahan-bahan kempen serta makanan. Penyokong Pakatan kelihatan di situ. Manakala lebih 1,000 penyokong telah berhimpun di bilik operasi BN.

7.45pagi: Polis membuat sekatan di jalan-jalan utama sebelum Sungai Cho, kira-kira 30km dari pusat penamaan calon di Kuala Kubu Bahru.

Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu kelihatan di kawasan pusat penamaan calon. Ketika beliau berjalan melalui penyokong Pakatan, kedengaran beliau diboo. Presiden MIC itu hanya tersenyum.

7.30pagi: Penyokong kedua belah pihak mula berhimpun di tempat masing-masing - Pakatan Rakyat di stesen bas Kuala Kubu Bahru (KKB) manakala penyokong BN berhimpun di pejabat Umno.

Risalah yang mengandungi foto separuh bogel exco Selangor Elizabeth kelihatan berselerak di jalan-jalan di bandar KKB. Gambar-gambar lain menunjukan gambar yang telah diubahsuai, menunjukkan calon PKR, Datuk Zaid Ibrahim dengan botol arak serta tulisan "Kalau memilih pemimpin negeri, pertama elok, kedua pantai."

GALERI FOTO

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |