+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, March 27, 2008

876 Ketua Kampung LETAK JAWATAN: MB Perak Perkenal SISTEM PENGUNDIAN

Sanggah tok sago



Khamis, 2008 Mac 27

Menteri Besar, Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin semalam mengumumkan kerajaan negeri akan memperkenalkan semula sistem pengundian dalam kalangan penduduk untuk memilih ketua kampung.

By ABDUL RAZAK DIN

SERAMAI 876 Ketua Kampung di Perak akan meletakkan jawatan beramai-ramai berkuatkuasa 1 Mei ini kerana tidak sehaluan dengan kerajaan campuran Perak pimpinan DAP, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Seramai 13,140 Ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) juga akan turut berbuat demikian atas alasan yang sama.

Presiden Pertubuhan Ketua Kampung Negeri Perak (PKKNP), Zukiman Jalil berkata, notis meminta mereka meletakkan jawatan telah diedar dan akan diserahkan kepada Menteri Besar Perak yang baru pada 1 Mei ini.

Bagaimanapun katanya, jumlah yang memilih untuk meletakkan jawatan belum diketahui tetapi mereka perlu berbuat demikian kerana sebelum ini dipilih oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

“Watikah pemilihan diberikan oleh Menteri Besar Perak yang dahulu dan tidak adil untuk kami memberikan kerjasama kepada kerajaan campuran DAP, Pas dan PKR sekarang.

“Adalah lebih baik kami meletakkan jawatan secara terhormat daripada diarahkan berbuat demikian dan perbincangan juga telah dibuat dengan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd Tajol Rosli Ghazali dan bekas Pengerusi Jawatankuasa Penerangan dan Pembangunan Luar Bandar, Datuk Shaarani Mohamad.

“Jika pun kami memegang jawatan itu, kami menjadi ketua kampung pembangkang,” katanya pada majlis perjumpaan dengan Pertubuhan Ketua-Ketua Kampung Kinta di sini hari ini.

Seramai 60 Ketua Kampung hadir pada majlis perjumpaan tersebut.

Zukiman berkata, notis peletakan jawatan berkenaan telah diedarkan kepada beberapa daerah di negeri ini seperti Parit, Kampung Gajah dan Manjong.

“Jumlah sebenar yang akan meletakkan jawatan akan diketahui pada 29 April ini setelah kami mengumpul kesemua notis berkenaan,” katanya.

Ketua-ketua kampung di Perak menerima elaun bulanan sebanyak RM600 dengan RM400 diberi oleh Kerajaan Persekutuan dan RM200 lagi oleh Kerajaan Negeri.

Dalam pada itu, Zukiman menasihatkan Ketua-ketua Kampung supaya tidak lagi menggunakan dewan orang ramai untuk sebarang urusan.

“Ketua kampung perlu tinggalkan dewan orang ramai secara profesional dan tidak mengambil sebarang harta benda di dewan tersebut kerana ia milik kerajaan negeri,” katanya.

Menteri Besar, Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin semalam mengumumkan kerajaan negeri akan memperkenalkan semula sistem pengundian dalam kalangan penduduk untuk memilih ketua kampung.

Ini kerana katanya, sistem pelantikan yang diamalkan kini telah menimbulkan krisis di peringkat akar umbi apabila calon yang dikehendaki penduduk tidak terpilih.

Kerajaan negeri merancang memperkenalkan kaedah baru itu selepas tempoh jawatan ketua-ketua kampung sedia ada tamat pada 31 Disember depan atau apabila ada ketua kampung meletakkan jawatan. - Utusan Malaysia

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |