+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, March 22, 2008

Krisis MB: Polis T'ganu beri amaran

malaysiakini

Mar 21, 08 7:30pm

Polis Terengganu memberi amaran kepada rakyat di negeri ini supaya tidak melakukan apa jua bentuk hasutan, termasuk menyebarkan SMS yang mengaitkan pihak istana dalam isu pelantikan menteri besar yang sehingga kini masih belum selesai.

ayub yaakob terengganu police chiefKetua polis negeri Datuk Ayub Yaakob berkata sejak dua tiga hari lepas, polis mengesan tindakan pihak tertentu yang cuba menangguk di air keruh dengan menyebarkan SMS mengaitkan isu itu dengan pihak istana sehingga menimbulkan keresahan dan kekeliruan rakyat, selain mencemarkan insitusi diraja itu sendiri.

"Kita minta rakyat di negeri supaya bersabar dengan keadaan sekarang dan jangan cuba menimbulkan sesuatu yang boleh membangkitkan keresahan masyarakat berhubung isu ini.

"Apa jua keputusan nanti dan siapa jua yang dilantik sebagai menteri besar, rakyat harus akur pemilihan yang dibuat," katanya.

Bernama memetik Ayub sebagai berkata polis tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap sesiapa pun yang didapati membuat hasutan berhubung isu itu dalam apa jua bentuk termasuk SMS, menaikkan kain rentang, risalah ataupun percakapan yang boleh menganggu-gugat keamanan negeri.

Beliau berkata keadaan keselamatan di Terengganu secara keseluruhannya aman dan terkawal.

Semalam, polis menahan empat lelaki berusia 23 hingga 27 tahun kerana dipercayai membawa 20 helai kain rentang berunsur hasutan mengenai pelantikan menteri besar Terengganu di Jalan Sultan Mahmud di Kuala Terengganu.

Dalam kejadian pada jam 1.45 pagi, keempat-empat mereka yang menaiki sebuah kenderaan ditahan ketika cuba memasang kain rentang itu, antaranya bertulis 'Daulat Tuanku Selamatkan Terengganu Darul Iman' serta 'Daulat Tuanku, Rakyat Berdiri Di Belakang DYMM Tuanku'.

Kesemua lelaki itu ditahan mengikut Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, Akta Hasutan 1948 dan Akta Fitnah 1957.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |