+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, March 30, 2008

Peranan Institusi Raja Penting Untuk Keseimbangan Politik dan Kestabilan Negara

Buletin Online
PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Wan Kay
Sunday, 30 March 2008
The image “http://buletinonline.net/images/berita2/tgahadi.gif” cannot be displayed, because it contains errors.
(Foto: Dato' Seri Tuan Guru bersalam dengan para hadirin di majlis istiadat angkat sumpah MB Terengganu)

Kuala Terengganu, 30 Mac - Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyatakan peranan istana dan institusi raja berpelembagaan adalah penting untuk keseimbangan politik dan memelihara kestabilan sesebuah negara.

Beliau berkata peranan tersebut dapat menyelesaikan krisis dalaman parti kerajaan sesebuah negara dan mengurangkan ketegangan apabila berlaku krisis antara pemerintah dengan rakyat seperti yang berlaku di negeri Thailand.

Beliau menghargai peranan pihak istana Terengganu yang berjaya menyelesaikan kemelut pelantikan Menteri Besar dan penubuhan kerajaan negeri.

“Saya sangat tertarik dan menghargai peranan yang dimainkan istana dalam menangani krisis yang berlaku di Terengganu pada hari ini,

”Dan kita tidak senang dengan berlarutan masa yang begitu panjang, tidak ditubuhkan kerajaan negeri,” kata Dato’ Seri Abdul Hadi ketika ditemui pemberita selepas istiadat mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar Terengganu di Istana Maziah, di sini hari ini
.

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kijal, Dato’ Ahmad Said, 51, mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar di hadapan Pemangku Sultan Terengganu, Tengku Muhammad Ismail Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Semua lapan ADUN Parti Islam Semalaysia(PAS) yang menang dalam Pilihanraya Umum ke 12 hadir di istiadat tersebut.

Istiadat itu turut disaksikan Yang Di-Pertua Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) Tengku Sri Panglima Raja Tengku Baderulzaman dan dua anggota MPPR iaitu Tengku Sri Laksamana Raja Tengku Sulaiman Sultan Ismail dan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |