+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, March 31, 2008

Post Mortem Keputusan PRU-12 : Kaum India Paling Tinggi Peralihan Undi

Buletin Online



Ditulis oleh SM Noor
Monday, 31 March 2008
The image “http://buletinonline.net/images/berita/postmortempru12a.gif” cannot be displayed, because it contains errors.
(Foto: Searangan polis keatas kuil Hindu di Batu Caves)

Marang, 30 Mac – Kajian Keputusan Pilihanraya Umum Ke 12 lalu menunjukkan peralihan undi kaum India merupakan peralihan yang paling besar iaitu sebanyak 37%.

Perkara ini dinyatakan oleh Naib Presiden PAS, Tuan Haji Muhamad Sabu didalam ceramahnya di perkarangan masjid Rusila kelmarin

The image “http://buletinonline.net/images/berita/postmortempru12b.gif” cannot be displayed, because it contains errors. Beliau berkata hasil dari penerangan media alternatif, laman web dan blogger telah menyebabkan perubahan undi kaum Cina berubah sebanyak 35%, manakala perubahan undi yang paling rendah adalah dikalangan undi Melayu iaitu hanyalah 5% sahaja.

Sehubungan dengan itu, beliau berkata kemenangan Barisan Alternatif(BA) banyak dipengaruhi oleh beberapa faktor luar, yang menyebabkan peralihan undi tersebut.

Antaranya adalah kelemahan pentadbiran Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi yang dikenali sebagai Perdana Menteri yang suka tidur.

Beliau berkata faktor Khairy Jamaludin, menantu Perdana Menteri yang mana perangai, sikapnya, cara hidupnya yang mewah dan tuduhan-tuduhan penyelewengan serta projek-projek yang dimiliki oleh Khairy menyebabkan rakyat bangkit menolak Barisan Nasional.

The image “http://buletinonline.net/images/berita/postmortempru12.gif” cannot be displayed, because it contains errors.Selain itu, beliau berkata, peranan dan kekasaran pasukan polis terutama dalam mengendalikan peristiwa Hindraf.

”Mereka pukul, mereka katok, mereka sembur gas, air beracun dan sebagainya terutama kedalam kuil Hindu di Batu Caves,
”ini menimbulkan kemarahan seluruh orang India, Hindu di Malaysia ataupun diluar Malaysia,

”demonstari-demonstrasi terhadap tindakan pasukan polis Malaysia berlaku di New York, di London, di merata bandar oleh kaum Hindu, dan ini menyebabkan hampir semua orang India marah” kata Muhamad Sabu

Faktor jenayah yang meningkat juga merupakan faktor luar yang telah menyebabkan peralihan undi. Namun jenayah yang meningkat, berlaku keatas orang Melayu tidak banyak mengubah undi orang-orang Melayu.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |