+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, March 31, 2008

Tun Mahathir Umpama "Api Dalam Sekam" Bagi Umno - Zainuddin

Bernama

KUALA LUMPUR, 31 Mac (Bernama) -- Datuk Seri Zainuddin Maidin berkata tindakan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang berterusan mengkritik kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi umpama "api dalam sekam" yang akhirnya menghakis keyakinan rakyat terhadap kepimpinan negara, kredibiliti Umno dan Barisan Nasional (BN).

Bekas menteri penerangan itu berkata kenyataan Dr Mahathir yang mengatakan kesal melantik Abdullah sebagai penggantinya telah menggugat Umno dan menyebabkan Umno terpaksa mengumpul tenaga untuk menyatukan sokongan terhadap Abdullah.

"Tidak dinafikan kenyataan itu merupakan "api dalam sekam" yang terus merebak di dalam Umno," katanya dalam satu kenyataan.

Zainuddin berkata kewibawaan Abdullah terus tercabar apabila Dr Mahathir membuat kenyataan menjelang pilihan raya umum bahawa Abdullah hanya untuk satu penggal (sebagai Perdana Menteri) sahaja dan keanggotaan pembangkang perlu diperkuat dalam Parlimen.

Katanya, antara kenyataan Dr Mahathir yang paling meracuni bukan sahaja orang Melayu tetapi juga bukan Melayu kalangan profesional dan akademik ialah mengenai peranan Khairy Jamaluddin (menantu Abdullah) dalam percaturan politik dan ekonomi negara serta peranan penasihat-penasihat di tingkat empat (Jabatan Perdana Menteri).

"Beliau (Dr Mahathir) tidak sedar atau mungkin sengaja tidak mahu sedar bahawa kredibilitinya sebagai seorang bekas perdana menteri masih tinggi dan kuat, pengaruhnya sebagai legenda pemimpin negara masih berakar umbi.

"Maka itu sumbangannya terhadap menghakis keyakinan rakyat berbilang kaum (terhadap BN) adalah mengatasi pengaruh blog dan laman web...kata-katanya berbisa dan beracun," kata Zainuddin lagi.

Zainuddin berkata Dr Mahathir sendiri tentu tidak menyangka bahawa bibit-bibit ketidakkeyakinan yang ditanamnya di kalangan rakyat sejak Abdullah mengambil alih pemerintahan negara terutama apabila projek jambatan bengkok merentasi Selat Tebrau Johor dibatalkan telah mendorong rakyat membuat undi protes yang paling membinasakan.

Hasilnya, kata Zainuddin, pilihan raya umum lepas menjadi titik hitam yang memisahkan BN daripada sejarah kekuatannya sejak beberapa pilihan raya sebelum ini.

"Oleh itu meletakkan kesalahan keruntuhan BN ini semata-mata kepada kepimpinan Abdullah adalah tidak wajar kerana jelas sekali tangan yang membinanya (Dr Mahathir) juga telah meruntuhkannya kerana perasaan dendam dan marah tidak terkawal," katanya.

-- BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |