+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, April 9, 2008

Bukan sabotaj tapi undi protes untuk selamatkan Malaysia

Harakahdaily

Azamin Amin

Wed | Apr 09, 08 | 10:38:37 am MYT

KUALA LUMPUR, 9 April (Hrkh) -Protes ahli Umno terhadap kepimpinan Presidennya Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi bukanlah satu sabotaj tetapi dilihat sebagai usaha untuk menyelamat negara daripada ditadbir oleh seorang Perdana Menteri yang lemah termasuk mahukan sebuah kerajaan yang telus.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kubang Rotan, Nasir Mustafa berkata maklum balas yang diterima daripada kalangan ahli Umno ialah mereka sudah jelak dengan 'kelembutan' Abdullah yang seolah-olah 'tunduk' kepada nasihat orang tertentu yang berkepentingan termasuk menantunya Khairy Jamaludin yang menjejaskan negara.

"Mereka (ahli Umno) kesal kerana sudah tidak dapat membantah mengikut saluran parti lalu tidak ada jalan lain melainkan memberi undi protes kepada parti Pakatan Rakyat malah ada yang tidak keluar mengundi.

"Saya ucapkan terima kasih kepada ahli Umno Kedah kerana usaha mereka untuk menyelamatkan Malaysia, namun ianya bukan faktor utama kekalahan mereka di sini," katanya ketika dihubungi Harakahdaily bagi mengulas kenyataan Abdullah yang mendakwa punca Kedah dimenangi parti Pakatan Rakyat adalah disebabkan sabotaj.

Nasir menjelaskan punca lain menyumbang kepada kekalahan Umno dan BN di Kedah ialah perubahan pengundi bukan Melayu yang begitu besar yang sudah tidak percaya lagi dengan janji-janji manis yang ditaburkan keepada mereka di samping gagal meyelesaikan masalah berbangkit.

Buktinya peningkatan undi sebanyak 1,387 di Dun Kubang Rotan yang diletak sebagai tempat ke-28 tangga Dun yang sukar ditembusi PAS telah menunjukkan pengundi bukan Melayu telah memberi sokongan yang besar kepada beliau semasa pilihan raya umum lepas.

Selain itu, kesan kritikan pemimpin Umno terhadap Abdullah seperti Tun Dr Mahathir, Tengku Razaliegh memainkan peranan kepada kekalahan BN di negeri ini.

"Ramai yang melihat seolah-olah Abdullah dikawal oleh Khairy dan kuncu-kuncunya dan ini tidak disukai oleh ahli Umno.

"Apa lagi yang nak dibangga Abdullah kerana sudah hilang lima negeri dan dua menteri besar BN yang dipilih awalnya di negeri Perlis dan Terengganu juga tidak mendapat sokongan," kata Nasir.

"Dengan 'signal' ini, sepatutnya Abdullah mengambil langkah 'gentleman' berundur diri bukannya mendabik dada menyatakan masih lagi mempunyai sokongan ramai," katanya

Dalam pada itu Nasir turut memberitahu setelah kejayaan PAS di Kedah,hubungan antara kaum semakin erat malah sikap curiga dan tohmahan api perkauman tidak wujud di negeri ini.

"Rakyat Kedah masih lagi bergembira dengan kemenangan PAS di sini termasuk orang bukan Melayu yang turut sama meraikan kejayaan kita.

"Mereka (pengundi Cina dan India) terus-menerus hadir ke program yang kita anjurkan seperti majlis sambutan Maulidur Rasul juga di majlis kenduri dan kesyukuran.

Sementara itu, beliau berkata akan turut bersama-sama rakyat dan kakitangan kerajaan untuk memastikan semua masalah yang sudah tertumpuk lama semenjak BN memerintah 50 tahun di Kedah akan dapat diselesai dalam jangka masa terdekat.

"Dengan rasa tanggungjawab,kesabaran dan kerajinan..insya-Allah kita akan berjaya menyelesaikannya secara bersama," katanya. - mks.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |