+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, April 6, 2008

Cuepacs tidak mahu berganjak

Kosmo

KUALA LUMPUR - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) tetap dengan keputusan untuk memulaukan sambutan Hari Pekerja anjuran Kementerian Sumber Manusia dan Jabatan Perkhidmatan Awam bulan depan jika tuntutan mereka tidak dipenuhi.

Presiden Cuepacs, Omar Osman berkata, tindakan tersebut terpaksa diambil kerana kecewa dengan kerajaan yang mereka dakwa mengambil masa terlalu lama untuk melaksanakan tuntutan.

"Bila ditanya, jawapannya 'sedang dikaji' dan sampai bila kami mahu menunggu?" katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Menurutnya, tindakan itu juga bagi memastikan kebajikan penjawat awam sentiasa terbela.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad kelmarin yang meminta Cuepacs tidak memulaukan sambutan berkenaan kerana ia untuk mengiktiraf pekerja sendiri.

Sebelum ini, Cuepacs yang mempunyai keanggotaan seramai 1.2 juta ahli menuntut bayaran honorarium sebanyak RM2,000 tanpa mengira pangkat, kenaikan Imbuhan Tetap Perumahan daripada RM180 kepada RM230 dan penambahbaikan Penilaian Tahap Keceka- pan (PTK).

Selain itu, mereka turut menuntut pemberian semula Elaun Kritikal bagi Kumpulan Sokongan Dua yang ditarik balik pada Februari lalu dan melanjutkan umur persaraan wajib daripada 56 tahun kepada 60 tahun.

Omar menambah, permohonan Cuepacs itu bukan satu isu baru kerana sudah lama mereka menghantar memorandum yang mengandungi lima tuntutan yang masih 'diperam' oleh kerajaan.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |