+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, April 17, 2008

Harga baja kimia naik lebih 20%

Utusan Online


KUALA LUMPUR 16 April - Harga baja tempatan meningkat lebih 20 peratus sejak tiga bulan lalu berikutan kenaikan harga minyak mentah dunia dan bekalan yang berkurangan.

Pengarah Eksekutif Detik Aturan, Md. Arfizal Md Ariffin berkata, harga baja berasaskan petroleum meningkat kepada RM1,800 satu tan metrik berbanding RM1,400 satu tan metrik tiga bulan lalu.

Beliau berkata, permintaan baja dunia pada masa ini sangat tinggi, sedangkan pengeluaran sangat terhad menyebabkan harga bahan itu meningkat.

Sementara itu, jurucakap CCM Fertilizers Sdn. Bhd. berkata, kenaikan kos penghasilan baja, terutama jenis baja yang menggunakan petroleum sebagai bahan asas, tidak dapat dielakkan berikutan kenaikan harga minyak mentah dunia.

Selain itu katanya, harga baja terus meningkat kerana ia merupakan bahan yang diimport sepenuhnya.

Beliau berkata, di samping itu harga baja melonjak dengan begitu mendadak kerana permintaan baja kimia yang lebih tinggi berbanding pengeluarannya, seperti yang berlaku di Brazil dan India sekarang.

Menurutnya, Malaysia mengimport baja kira-kira 3.5 juta tan metrik setahun.

Md. Arfizal seterusnya berkata, kerajaan perlu menekankan pengeluaran dan penggunaan baja organik untuk mengurangkan penggantungan 100 peratus kepada baja kimia.

''Bagi mengurangkan beban golongan petani, kerajaan perlu menggalakkan petani menggunakan baja organik, seperti baja kompos yang boleh diproses daripada sisa pertanian termasuk daripada jerami padi, hampas kelapa sawit, batang jagung dan sisa buangan tanaman sayuran yang lebih rendah kosnya," katanya.

Menurut Md. Arfizal, penggunaan baja organik bukan sahaja boleh menjimatkan kos sebanyak 50 peratus malah ia lebih mesra alam.

''Walaupun tanam-tanaman yang menggunakan baja organik tumbuh lebih perlahan berbanding baja kimia, namun daripada segi jangka panjang, ia (baja organik) boleh menyuburkan tanah," katanya.

Beliau berkata, jika pengeluaran baja organik bertambah, sekali gus mengubahkan persepsi petani terhadap penggunaan baja jenis itu.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |