+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, April 9, 2008

Husam: Gred petrol hanya 'menipu'

Malaysiakini

Fathi Aris Omar & Beh Lih Yi | Apr 9, 08 1:57pm

Memperkenalkan gred baru minyak - dengan alasan mengurangkan subsidi untuk golongan kaya - hanya satu bentuk "penipuan", kata naib presiden PAS Datuk Husam Musa.

"Pada pendapat saya, ia suatu bentuk 'penipuan', ia bukan menurunkan harga minyak secara yang sebenar, ia hanya menurunkan mutu minyak dan dengan itu mengurangkan kos petroleum tersebut," katanya dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini kelmarin.

husam musa bangsar 080408 drinks latteMenurutnya, hanya kenderaan tertentu boleh menggunakan petrol yang bermutu rendah tetapi kebanyakan kenderaan, khususnya model terbaru, menggunakan gred tinggi.

Sedangkan, katanya lagi, cadangan ini bermakna minyak bergred tinggi akan menjadi lebih mahal akibat kurangnya subsidi.

"Kita lihat kenderaan diesel - banyak digunakan oleh kenderaan pengangkutan - yang dikeluarkan di Eropah kini tidak lagi menggunakan diesel bermutu rendah ...

"Thailand telah menggunakan diesel bermutu tinggi, Malaysia masih mengguna diesel mutu rendah, jadi kenderaan yang menggunakan diesel bermutu tinggi tidak boleh lagi dibawa masuk ke Malaysia kerana enjinnya akan rosak jika guna diesel di negara ini.

"Jadi, (kerajaan) kita sekarang sedang mengelabui mata rakyat tentang kedudukan ini.

"Ia tidak sebenar-sebenarnya tidak menolong rakyat Malaysia umumnya, bukan sahaja golongan miskin," kata Husam lagi, yang juga pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat Kelantan.

Beliau dminta mengulas cadangan menteri perdagangan dalam negeri dan hal-ehwal pengguna Datuk Shahrir Samad untuk memperkenalkan dua gred petrol, RON 95 dan RON 99, memberi lebih subsidi bagi petrol biasa untuk manfaat rakyat berpendapatan rendah.

Shahrir berkata, mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Membendung Inflasi yang dipengerusikan perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sudah menimbang cadangan memansuhkan petrol RON 92 dan RON 97.

Ketika ini, petrol jenis RON 92 kebanyakannya digunakan oleh motosikal, manakala kenderaan lain menggunakan RON 97.

Mengikut sistem baru yang dalam kajian, lebih subsidi akan diberi kepada petrol RON 95 yang digunakan pengguna berpendapatan rendah dan sederhana, manakala petrol RON 99 yang lebih mahal sesuai untuk kenderaan mewah dan pengguna yang mementingkan kuasa pemanduan serta prestasi.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |