+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, April 6, 2008

Jangka hayat Umno/BN hampir tiba, Anwar sudah sedia jadi PM

Harakahdaily

Mohd Rashidi Hassan

Sun | Apr 06, 08 | 1:32:10 pm MYT

Ada banyak ramalan bahawa Dato' Seri Anwar Ibrahim bakal menjadi Perdana Menteri Malaysia tidak lama lagi, hingga ada yang meramalkan enam bulan dari tarikh 8 Mac 2008.

Jika Anwar hendak menjadi PM, beliau mestilah menjadi Ahli Parlimen (MP) yang menang dalam pilihan raya Parlimen.

Tetapi Pilihan Raya Umum ke-12 dipercepatkan, sedangkan Anwar hanya layak bertanding pada bulan April 2008.

Jika hendak ditunggu PRU ke-13, barangkali tahun 2012 atau 2013, agak terlalu lama.

Pada masa itu belum tentu, keputusan sebaik PRU ke-12, 8 Mac lepas boleh berulang kembali.

Mungkin juga boleh mencatatkan keputusan yang lebih baik buat gabungan Pakatan Rakyat.

Apapun menunggu empat atau lima tahun terlalu lama buat Anwar. Tiada jalan lain untuk beliau melainkan bertanding pada pilihan raya kecil.

Pilihan raya boleh diadakan hanya melalui tiga opsyen, iaitu jika Parlimen dibubarkan, anggota Parlimen meletak jawatan (sama ada hilang kelayakan atau tidak berminat menjadi wakil rakyat) dan jika terdapat anggota Parlimen meninggal dunia.

Parlimen hanya boleh dibubarkan jika kerajaan tamat tempoh pemerintahan (setiap lima tahun), atau PM membubarkannya untuk mendapat mandat baru atau berlaku sesuatu krisis yang memaksa ia dibubarkan.

Dalam keadaan sekarang tidak nampak tanda-tanda Parlimen akan dibubarkan.

Manakala opsyen kedua, soal hidup dengan mati, ia adalah ketentuan Allah. Tiada orang tergamak mengharapkan seseorang Ahli Parlimen cepat meninggal dunia semata-mata untuk memberi laluan kepada Anwar Ibrahim.

Maka opsyen hanya ada pada Anwar ialah menanti seseorang Ahli Parlimen meletak jawatan atau hilang kelayakan atas sebab-sebab tertentu.

Jika pun terdapat petisyen untuk membatalkan kemenangan mana-mana MP, proses mahkamah sudah tentu akan memakan masa.

BN sudah tentu akan berusaha menghalang Anwar bertanding dan masuk ke Parlimen. Maka melengah-lengahkan proses perundangan merupakan jalan terbaik untuk menghalang Anwar.

Pilihan yang ada dalam waktu yang terdekat ini hanyalah dengan perletakan jawatan Ahli Parlimen.

Timbul ura-ura bahawa isteri beliau Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya Nurul Izzah akan mengosongkan kerusi Permatang Pauh atau Lembah Pantai.

Namun kedua-dua kemungkinan tersebut dinafikan Anwar.

KeADILan mempunyai 31 kerusi Parlimen, sebagai Ketua De Facto Anwar boleh bertanding di mana-mana sahaja kawasan yang beliau mahu.

Namun pilihan yang utama, ada di dua kawasan kerana Ahli Parlimen kawasan tersebut turut menang bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri.

Dua kerusi itu adalah Bandar Tun Razak yang diwakili oleh Tan Sri Khalid Ibrahim yang turut memenangi kerusi Dun Ijok. Manakala Naib Presiden KeADILan, Mohamed Azmin Ali menang di Parlimen Gombak dan Dun Bukit Antarabangsa.

Justeru jika jalan hendak dibuka kepada Anwar, Khalid atau Azmin harus meletakkan jawatan sebagai MP. Jika benar KeADILan mahukan Anwar masuk ke Parlimen, mana-mana MPnya harus sedia berkorban.

Dan jika diberi pilihan antara Bandar Tun Razak atau Gombak. Apapun, dalam keadaan sekarang ada pandangan mengatakan Khalid lebih wajar memberi laluan kepada Anwar peranannya lebih besar di Selangor sebagai Menteri Besar.

Apapun keputusannya adalah di tangan Anwar. Tunggu sahaja tarikh akhir Anwar boleh bertanding dengan bebas 14 April ini. Barangkali ada kejutan yang akan berlaku.

Anwar tidak ada jalan lain jika hendak menjadi PM. Itu sahaja opsyen yang terbaik buat beliau ketika ini.

Jalan ke jambatan PM

Suatu ketika tidak lama dahulu ramai yang beranggapan, jika Anwar hendak menjadi PM, beliau tidak ada cara lain, selain menyertai Umno.

Maka kadang-kadang kedengaran suara tegas Majlis Tertinggi Umno, membuat keputusan berulang kali, bahawa Anwar tidak akan diterima masuk kembali.

Seolah-olahnya hukuman yang dijatuhkan Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad (kini Tun) pada 2 dan 3 September 1998, menutup terus pintu Umno/BN buat Anwar.

Suara-suara menolak Anwar masuk Umno dicanang mereka sepanjang Anwar di penjara selama 6 tahun, selepas PRU 1999, pada ketika Anwar bebas tahun 2004 dan sehingga sebelum PRU 2008.

Entah mengapa kelibat Anwar begitu ditakuti. Barangkali pemimpin Umno menyedari masih ramai 'orang-orang Anwar' dalam Umno.

Hubungan yang baik antara Anwar dengan sesetengah pemimpin Umno, juga dianggap membahayakan pihak-pihak tertentu dalam parti itu.

Apapun Anwar terpaksa berulang kali menafikan beliau mahu memasuki Umno. Lebih jelas boleh diperkatakan bahawa Anwar tidak 'kelapaq' (istilah orang utara).

Sebenarnya kini, anggapan bahawa jambatan untuk menjadi PM hanya melalui Umno sudah tidak wujud.

PRU ke 12 membuktikan BN dan Umno khususnya sudah tidak relevan.

Kekuatan Anwar dari sudut politik

Walaupun sudah berkuasa sejak merdeka, Umno/BN bukan parti keramat. Pemimpinnya banyak kelemahan dan banyak kesilapan.

Jika dahulu, tiada pakatan komponen parti sebaik BN, tetapi kini kehebatan dan kekuatan BN sudah musnah.

Masalah besar kepada BN ialah kerana kepimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi gagal memelihara keutuhan perpaduan parti komponen BN.

Abdullah gagal mengimbangi tekanan politik agama, politik kenegerian dan politik perkauman dalam BN.

Maka timbul keberanian 9 menteri bukan Islam menghantar memo kepada PM, Sarawak dan Sabah mengemukakan pelbagai tuntutan, pemimpin Umno menghunuskan keris sehingga mengguriskan perasaan komponen lain.

Menteri dan Menteri Besar dari kalangan Umno bercakaran sesama sendiri secara terbuka.

MCA-Gerakan-MIC dan PPP, selain mengemukakan pelbagai tuntutan untuk kepentingan politik, kaum masing-masing, sering berbalah sesama sendiri.

Semua ini gagal dikawal dan ia menghasilkan natijah yang amat buruk kepada BN. Keyakinan rakyat terhadap kemampuan pemimpin BN sudah pudar.

Hakikat yang ditunjukkan dalam krisis dalaman BN menunjukkan kepimpinan Abdullah Badawi dilihat gagal memelihara 'kepentingan dan perasaan' semua kaum.

PRU 8 Mac menunjukkan rakyat sudah sedia berubah. Segala adu domba yang memperlekehkan parti-parti pembangkang ditolak. Usaha melaga-lagakan PAS, KeADILan dan DAP menemui jalan buntu.

Malah, segala propaganda jahat media-media pro BN, mengecam dan menghentam keperibadian Anwar gagal 'membeli' minda rakyat.

Jelas rakyat menerima Anwar serta pakatan PAS-KeADILan-DAP, walaupun ada perbezaan yang besar antara ketiga-tiga parti tersebut dalam hal-hal tertentu.

Mari sertai Pakatan Rakyat

Apapun signal yang ditunjukkan rakyat menyedarkan pemimpin-pemimpin bahawa rakyat mahu mereka bekerjasama dalam pakatan yang lebih erat.

Anwar adalah harapan baru rakyat Malaysia. Apa pun tuduhan terhadap Anwar, beliau adalah satu-satunya pemimpin yang diterima rakyat dari pelbagai keturunan, kaum dan agama.

Tidak keterlaluan untuk diakui setakat ini, secara realistiknya hanya Anwar sahaja boleh menyatu padukan rakyat dari kalangan pelbagai kaum dan agama.

Maka dengan itu PAS, KeADILan dan DAP sudah menguasai lima negeri iaitu Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor, sudah membentuk Pakatan Rakyat.

Soal mekanisme, bagaimana Pakatan Rakyat hendak menyusun dasar-dasarnya akan ditentukan kemudian. Apapun pemimpin parti Pakatan Rakyat tetap terikat dengan kehendak rakyat yang memberi mandat kepada mereka.

Ia juga merupakan vehicle terbaik buat Anwar untuk menjadi PM, sekali gus memperbaiki kepincangan politik dalam negara.

Pakatan dibuat dengan penyertaan Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang, Presiden KeADILan, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, yang sudah beberapa kali duduk semeja dalam mesyuarat yang dipengerusikan Anwar.

Keputusan PRU 1999, 2004 dan 2008 jelas menunjukkan majoriti orang Melayu menolak Umno. Jika Umno tidak dirombak, nescaya parti itu akan terus merudum.

Keputusan PRU 2008 juga memberi isyarat kepada MCA, Gerakan, MIC dan PPP bahawa politik segmentasi dan perkauman mereka ditolak rakyat.

Maka menyedari kehendak rakyat dan keupayaan Anwar untuk menyatu padukan kaum, menstabilkan politik negara dan mengembalikan landasan pemerintahan ke jalan yang betul, pemimpin-pemimpin parti politik harus menimbangkan untuk menyertai Pakatan Rakyat.

Bagi Sarawak dan Sabah, keberlangsungan dan efektifnya perjalanan pentadbiran negeri banyak bergantung kepada kerajaan Pusat.

Jika Anwar jadi PM, hubungan KL dan Malaysia Timur dijangka tidak akan wujud sebarang masalah kerana dari dahulu Anwar mempunyai hubungan baik dengan pemimpin negeri berkenaan.

Kerajaan-kerajaan negeri yang dikuasai Umno, kebanyakannya tidak stabil dari segi ekonomi dan bergantung kepada Kerajaan Pusat.

Jika Anwar menjadi PM, mereka tidak ada pilihan. Mereka harus bersedia bergabung dengan Anwar.

Bagi MCA, Gerakan, MIC dan PPP, mereka harus menyedari trend rakyat sekarang. Mereka tidak boleh berlawan dengan arus, jika mereka tersilap langkah, mereka akan terus ditolak dan terkubur.

Jalan terbaik ialah dengan menurut kehendak rakyat. Jalan terbaik sekarang ialah menyertai Pakatan Rakyat, bersama-sama menstabilkan politik dan ekonomi negara.

Ong Ka Ting, Koh Tsu Koon, Samy Vellu dan M Kayveas harus ada second thought bahawa BN bukan segala-galanya.

Pilihan untuk bergabung dengan Pakatan Rakyat sentiasa terbuka. Fikir dan buat keputusan segera sebelum rakyat terus menghukum mereka.

Jika ini berlaku, tidak mustahil dalam tempoh enam bulan hingga dua tahun, Kerajaan Pusat yang baru akan dibentuk, PM yang baru akan dilantik.- mns/ mr

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |