+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, April 24, 2008

Kah Choon lebih rela keluar Gerakan

Malaysiakini

Apr 23, 08 2:16pm

kemaskini 3:15pm Bekas timbalan setiausaha agung Gerakan, Datuk Lee Kah Choon mengambil tindakan keluar dari parti itu ekoran kontroversi yang tercetus selepas beliau menerima jawatan dalam pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang.

"Memandangkan, pucuk pimpinan Gerakan tidak boleh menerima keputusan saya (menerima jawatan tersebut), maka
saya percaya langkah terbaik bagi saya ialah untuk menarik diri sepenuhnya daripada politik parti," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

lee kah choon lim guan eng penang 220408Ekoran itu, katanya, beliau telah menghantar surat kepada pucuk pimpinan Gerakan untuk keluar dari parti tersebut.

"Dengan ini, saya harap perkara ini akan selesai dan kita boleh meneruskan langkah untuk mengendalikan tugas-tugas penting," tambahnya.

Jumaat lalu, Kah Choon memulakan tugasnya sebagai pengarah Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) dan pengerusi jawatankuasa eksekutif InvestPenang.

Beliau melepaskan semua jawatan dalam Gerakan pada 31 Mac ekoran kekalahan teruk parti itu pada pilihanraya umum lalu.

Reaksi BN

Tindakan Kah Choon telah mencetuskan bantahan dari kalangan pemimpin Gerakan dan Barisan Nasional (BN).

Perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata terserah kepada Gerakan untuk mengambil tindakan terhadap Kah Choon, manakala timbalan perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pula berkata tindakannya bertentangan dengan prinsip BN.

mca and penang and election 120208Manakala mesyuarat jawatankuasa kerja pusat Gerakan kelmarin memutuskan untuk memberi surat tunjuk sebab kepada Kah Choon kerana menerima jawatan dalam PDC dan InvestPenang.

Sementara itu, dalam kenyataannya itu, Kah Choon berkata beliau telah diminta memberi sebab mengapa tindakan disiplin tidak boleh diambil terhadapnya berhubung perkara tersebut.

"Mengenai isu ini, saya ingin mengulangi pendirian saya menarik diri dari politik dan berkhidmat kepada masyarakat.

"Sebelum ini, saya telah mengumumkan keputusan saya untuk bersara dari politik dan menerima peranan bukan politik demi kepentingan sosio-ekonomi Pulau Pinang.

"Keputusan saya itu bermotif hakikat bahawa kepentingan Pulau Pinang tidak boleh dikompromi oleh sebarang pertimbangan politik," tambahnya.

Wujud peluang pekerjaan

Beliau menegaskan, dalam suku tahun akan datang, ekonomi global yang dijangka lembab, akan memberi kesan kepada prestasi ekonomi negara yang berorientasikan eksport.

"Saya percaya, tumpuan kepada usaha untuk mewujudkan peluang pekerjaan dan langkah-langkah bagi memastikan pertumbuhan yang mampan, adalah lebih penting daripada politiking yang berterusan.

"Matlamat saya adalah jelas dan kekal konsisten sepanjang karier politik saya, iaitu untuk berkhidmat kepada rakyat," tambahnya.

Oleh itu, katanya, beliau mengambil keputusan untuk menerima jemputan kerajaan negeri untuk berkhidmat dalam kedua-dua agensi kerajaan negeri itu pada masa yang mencabar ini.

"Memandangkan keputusan saya itu tidak boleh diterima oleh pucuk pimpinan Gerakan, maka saya percaya langkah terbaik bagi saya ialah untuk menarik diri sepenuhnya daripada politik parti.

"Oleh itu, saya telah menghantar surat kepada pucuk pimpinan parti untuk menarik balik keahlian saya dalam Gerakan.

"Dengan ini, saya berharap perkara ini akan selesai dan kita dapat meneruskan langkah untuk mengendalikan tugas-tugas penting," tambahnya.

'Rekod jadi bukti'

Mengenai kritikan bahawa beliau kurang berpengalaman untuk menyandangkan jawatan-jawatan tersebut, Kah Choon berkata:

"Kritikan itu kurang tepat dan rekod profesional dan perkhidmatan saya dapat membuktikannya.

"Jika adapun, kritikan tersebut akan merangsang saya untuk memberi perkhidmatan yang terbaik untuk Pulau Pinang.

"Ekoran itu, saya mahu bekerjasama dengan semua parti supaya Pulau Pinang terus maju," katanya.

Kah Choon mengeluarkan kenyataan tersebut atas jawatannya sebagai pengarah PDC dan pengerusi jawatankuasa eksekuttif InvestPenang.

Beliau juga meletak nota meminta tidak sesiapapun menghubunginya kerana beliau sibuk dan beliau juga tidak berhasrat untuk membuat sebarang tambahan kepada kenyataannya itu.


0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |