+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, April 9, 2008

Ketua Kampung Letak Jawatan Diserap Semula Di Bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar

Bernama

SERI ISKANDAR, 8 April (Bernama) -- Semua ketua kampung yang meletak jawatan di empat negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat akan diserapkan semula di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah.

Menterinya Tan Sri Muhammad Muhamad Taib berkata empat negeri yang diperintah kerajaan Pakatan Rakyat yang dimaksudkan itu ialah Perak, Selangor, Pulau Pinang dan Kedah yang mempunyai kira-kira 2,000 ketua kampung.

Beliau berkata nama untuk jawatankuasa itu belum diputuskan lagi namun berkemungkinan menggunakan cadangan yang dibuat Persatuan Ketua-ketua Kampung Perak hari ini iaitu Jawatankuasa Penyelaras Pembangunan Persekutuan (JPPP) bagi menggantikan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

"Kementerian akan membayar semua elaun mereka dan semua projek persekutuan akan disalurkan terus kepada JPPP masing-masing tanpa melalui kerajaan negeri," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan 817 ketua kampung di Perak di Institut Latihan Kemas di sini hari ini.

Muhammad berkata sebagai permulaan, 817 ketua kampung dan 11,438 anggota JKKK di Perak yang meletak jawatan berkuatkuasa 1 Mei ini akan berurusan terus dengan kementerian itu tanpa melalui kerajaan negeri.

Beliau berkata perincian mengenai penubuhan JPPP yang mempunyai bidang tugas yang sama di kampung bagi menggantikan JKKK, akan dibawa ke Kabinet dalam tempoh terdekat untuk dibincangkan seterusnya diluluskan.

Katanya elaun RM400 juga akan dibayar terus kepada mereka dan kementerian sedia mengkaji untuk menambah jumlah elaun sedia ada kerana ketua kampung yang meletak jawatan tidak lagi akan menerima elaun antara RM50 dan RM200 yang dibayar oleh kerajaan negeri.

-- BERNAMA


0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |