+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, April 16, 2008

Ladang babi moden boleh elak masalah alam sekitar

Mstar Online

15-04-2008 05:11:02 PM

KUALA LUMPUR: Perlaksanaan ladang penternakan babi moden dapat menghalang pengwujudan masalah alam sekitar yang berkaitan pencemaran air dan udara, kata seorang saintis hari ini.

Seorang professor di jabatan Perubatan Universiti Malaya, Prof Dr CT Tan berkata, ladang yang memiliki kemudahan terkini dan canggih juga dapat mencegah sebarang jangkitan 'viral encephalities' di kawasan penternakan babi, seperti yang pernah berlaku antara 1998 dan 1999 di Perak, Negeri Sembilan dan Selangor.

"Projek-projek ladang babi moden adalah lebih kepada perkaitan dengan isu-isu alam sekitar, dan bukannya isu penyakit. Bagaimana cara mengawalnya supaya ia tidak mencemarkan alam sekitar.

"Ia adalah perkara yang baik, untuk meningkatkan mutu pengurusan ladang-ladang babi ini kepada pengurusan lebih moden supaya ia dapat menampilkan persekitaran yang boleh diterima," katanya kepada pemberita selepas merasmikan syarahan saintifik yang bertajuk "Saga of Nipah Encephalities", di sini hari ini, Selasa.

Beliau berkata demikian semasa mengulas keputusan kerajaan negeri Selangor meluluskan projek ladang babi bernilai RM100 juta di Kuala Langat.

Katanya ladang-ladang penternakan babi seharusnya ditempatkan jauh dari sebarang habitat kelawar, kerana virus "Nipah Encephalitis" (Nipah) biasanya ditemui di kawasan habitat haiwan ini.

"Orang ramai lebih arif tentang penyakit (Nipah) ini sekarang, mereka biasanya enggan menanam pohon buah-buahan berhampiran dengan ladang babi kerana tidak mahu menarik kehadiran kelawar yang akan memakan buah, yang sisanya akan dimakan babi," katanya. BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |