+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, April 1, 2008

Rakyat bebas tegur, nasihati pemimpin - MB Kedah

Harakahdaily

Bashir Ishak

Mon | Mar 31, 08 | 12:48:18 pm MYT

ALOR SETAR,31 Mac (Hrkh) - Rakyat bebas untuk menegur atau menasihati pemimpin kerajaan negeri, kata Menteri Besar Kedah, Ustaz Azizan Abdul Razak.

ImageMenurutnya, pemimpin dan rakyat sama-sama bertanggungjawab untuk memastikan pentadbiran negeri ini berada dalam keadaan yang baik.

"Masalahnya sekarang hanya pemimpin yang menasihati rakyat sedangkan rakyat tak pernah berpeluang untuk menegur pemimpin.Kita sama-sama mempunyai 'accountability' untuk memimpin negeri ini.

"Sebab itulah pemimpin kena tanya rakyat dahulu sebelum membuat sesuatu keputusan yang membabitkan kepentingan ramai," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis meraikan pelantikan beliau sebagai Menteri Besar Kedah oleh Persatuan Bekas Pelajar Maktab Mahmud dan Persatuan Siswazah Timur Tengah Kedah.

Ustaz Azizan adalah bekas pelajar Maktab Mahmud di samping pernah juga menjadi tenaga pengajar di situ.

ImageDalam ucapannya juga, beliau berharap agar Maktab Mahmud dapat mempertingkatkan kedua-dua aspek kualiti dan kuantitinya.

Katanya, dalam keadaan dunia sedang menghadapi krisis ketamadunan, institusi pendidikan seperti Maktab Mahmud ini perlu diperkasakan untuk melahirkan generasi pelajar yang mampu mnguasai ilmu dan memanfaatkannya.

"Bukannya sekadar dinilai dari berapa A yang diperolehi, yang pentingnya kita lihat juga aspek pentarbiyahan dan disiplin untuk mereka berjaya di masa depan," ujarnya.

Majlis yang dihadiri kira-kira 800 orang bekas pelajar itu diadakan di Dewan Sultan Badlishah, Maktab Mahmud dekat sini Sabtu lalu.

Turut hadir di majlis tersebut ialah Mufti Kedah, Dato' Paduka Syeikh Hasbullah Abdul Halim, selaku Pengerusi Persatuan Bekas Sisiwazah Timur Tengah Kedah dan Pengerusi Yayasan Maktab Mahmud, Tan Sri Khalid Abdullah.

Beberapa orang pimpinan PAS Kedah yang hadir juga adalah bekas pelajar Maktab Mahmud seperti Exco Kerajaan Negeri, Ir Phahrolrazi Zawawi; Ahli Parlimen Pendang, Dr Hayati Othman dan YDP PAS Padang Terap, Dr Zawawi Ahmad. - mks.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |