+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, April 9, 2008

"Saya ditemani buya Hamka di penjara" Anwar Ibrahim

Klpos

Cetak E-mail
Oleh TEMPO Interaktif
Rabu, 09 April 2008



JAKARTA: Ketua Parti Keadilan Rakyat Malaysia Anwar Ibrahim menyatakan sangat mengagumi ulama besar Indonesia Profesor Haji Abdul Malik Karim Amrullah alias Buya Hamka. Karya sastra berupa novel yang ditulis Hamka, sangat diminati.

“Buku Buya Hamka, Tafsir Al Azhar menemani saya selama dua kali di penjara,” ujar dia dalam jumpa media sempena 100 tahun Buya Hamka di Jakarta, Selasa (8/4).

Karena kekagumannya itu, mantan Deputi Perdana Menteri Malaysia itu menyarankan agar anak-anak sejak dini dikenalkan dengan karya-karya sastra Buya Hamka. “Sastera itu baik, dan harus dimulai dari kecil.”

Rektor Universitas Muhammadiyah Prof. DR. Hamka, Suyatno menyatakan Buya Hamka merefleksikan sosok yang begitu kompleks. Ia bukan hanya sastrawan, tapi juga sejarawan, seniman, orator, politikus, dan pendidik. “Meski tidak tamat sekolah dasar, Buya Hamka tidak pernah berhenti belajar selama hidupnya,” ujar dia.

Kelemahan sistem ajar saat ini yang mengharuskan peserta didik menelan semua kurikulum yang disediakan, tambah Suyatno, menyebabkan hilangnya sosok seperti Buya Hamka. “Prinsip belajar orang Indonesia umumnya terhenti pada suatu masa,” katanya.

Motivasi belajar Buya Hamka, Suyatno melanjutkan, juga sulit ditemukan pada orang Indonesia kebanyakan. Meski fasiliras berlimpah, motivasi tidak lantas ikut-ikutan berlimpah. “Buktinya siswa pasti senang kalau guru tidak masuk ngajar,” katanya

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |