+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, April 16, 2008

Sejuta risalah jelas kontroversi babi

Malaysiakini

Apr 16, 08 3:31pm

Sejuta risalah akan diedarkan di Selangor, dan beberapa negeri lain, bagi menjelaskan kontroversi projek ladang babi di negeri itu yang dianggap membawa kesan negatif kepada imej pembangkang.

Wakil-wakil rakyat bawah kerajaan negeri Pakatan Rakyat itu beranggapan liputan media baru-baru ini perlu dijawab dengan berkesan, satu sumber PKR memberitahu Malaysiakini.

Cadangan menerbitkan risalah tersebut diputuskan dalam pertemuan wakil-wakil rakyat parti itu hujung minggu lalu.

Risalah itu kini masih di peringkat draf dan akan dimuktamadkan tidak lama lagi.

selangor pig farmMalaysiakini difahamkan mesyuarat exco kerajaan negeri akan memutuskan kandungan dan jumlah sebenar risalah yang bakal dicetak dan diedarkan.

Bagaimanapun, mesyuarat kerajaan negeri dibatalkan hari ini susulan siasatan polis terhadap menteri besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung perhimpunan 'Black 14' kelmarin di Kuala Lumpur.

Menurut sumber lagi, maklumat yang akan dimuatkan termasuklah yang diperolehi daripada Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN) seperti keperluan daging haiwan itu di Selangor dan analisis kewangan projek tersebut.

"Kalau kita tengok analisis kewangan itu, memang jelas tiada wang kerajaan negeri dikeluarkan untuk projek itu," kata sumber itu, yang juga seorang wakil rakyat.

"Ia melibatkan usahasama dengan penternak sendiri, mungkin dalam bentuk koperasi," tambahnya.

Sebahagian maklumat itu telah dibentangkan kepada wakil-wakil rakyat Pakatan dari negeri itu dan Kuala Lumpur semalam, tambahnya.

dr karim mansor german pig farm visit 150408Foto seorang wakil rakyat Umno, Datuk Karim Mansor, sewaktu melawat sebuah ladang ternakan akan turut dimuatkan dalam risalah tersebut.

Foto itu, yang menunjukkan beliau mengangkat ibu jari dengan maksud "bagus", telah diedarkan kepada media selepas taklimat wakil rakyat semalam.

Karim menafikan membantah projek tersebut, dan juga menyatakan beliau terlibat untuk memodenkan ladang penternakan sejak 2002.

Risalah itu, kata sumber lagi, turut menjelaskan projek itu dijalankan di kawasan berpenduduk Cina dan bukan kawasan Melayu seperti dilaporkan.

Risalah ini kemungkinan besar dicetak dan diedarkan oleh kerajaan Selangor.

"Jika tidak mencukui, PKR juga berminat menerbitkan sendiri (risalah itu) dan kita mahu mengadakan kempen penerangan di negeri-negeri lain sebab liputan media baru-baru ini melibatkan seluruh Malaysia," katanya.

Namun, tambahnya, tumpuan kempen itu di Selangor.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |