+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, April 9, 2008

Sidang Parlimen: PM, Menteri mesti hadir untuk jawab soalan

Harakahdaily

Roy Rasul

Wed | Apr 09, 08 | 5:22:06 pm MYT

KUALA LUMPUR, 9 April (Hrkh) - Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar berkata, jika kerajaan dapat memastikan semua menterinya boleh hadir di setiap kali persidangan Dewan Rakyat nanti, PAS mengalu-alukan langkah penukaran hari Rabu kepada hari Jumaat sebagai hari mesyuarat mingguan kabinet.

Katanya, ini kerana mereka tidak mahu lagi kerajaan menghantar wakilnya untuk menjawab persoalan yang dibangkit Ahli-ahli Parlimen nanti.

"Bagi saya perkara itu cukup bagus tetapi kita hendak pastikan para menteri kena hadir.

"Jangan pula bila mesyuarat kabinet diubah pada hari Jumaat tiba-tiba sidang parlimen tak ada juga menteri yang hadir," katanya mengulas langkah kerajaan menukarkan mesyuarat mingguan kabinet mereka kepada hari Jumaat.

Bernama, semalam dipetik, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohamed Nazri Aziz, berkata, Mesyuarat Jemaah Menteri akan diadakan setiap Jumaat bagi membolehkan semua menteri hadir pada setiap sesi sidang Dewan Rakyat.

Beliau berkata lagi, perubahan itu juga berkaitan siaran langsung selama 30 minit yang diadakan pada sesi soal jawab Parlimen yang akan bermula akhir bulan ini.

Menurut Mahfuz, yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena, yang penting Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, hadir setiap hari pada hari persidangan.

"Kalau pun tak boleh setiap hari, sekurang-kurangnya dua hari dalam seminggu. Beliau juga kena duduk dalam dewan dan bukannya untuk tempoh siaran langsung TV saja," katanya.

Katanya, yang penting lagi ialah peraturan mesyuarat itu harus dirombak atau dipinda iaitu supaya diwujudkan satu ruang seperti mana berlaku di parlimen British (Britain) iaitu sesi soal jawab bersama Perdana Menteri .

Katanya, walaupun tidak setiap hari tetapi dalam tempoh seminggu itu sekurang-kurangnya dua kali dalam seminggu.

"Dalam sesi soal jawab itu mesti peruntukan sekurang-kurang satu jam atau sejam setengah ataupun dua jam untuk bersama Perdana Menteri," katanya.

Menurutnya ini perlu kerana Perdana Menteri perlu menunjukkan beliau mempunyai keupayaan, kemampuan dan pengetahuan secara menyeluruh dalam semua hal.

Katanya, rakyat mahu melihat Perdana Menteri tidak dikuasai oleh orang lain sebagaimana diperkatakan bahawa beliau dikuasai oleh menantunya, Khairy Jamaluddin.

Katanya, ini sangat penting untuk beliau membuktikan kebolehannya.

Sementara itu mengulas mengenai, siaran langsung perbahasan oleh RTM nanti beliau berkata, kerajaan tidak perlu bimbang mengenai kos penyiarannya.

Ini katanya, jika ia menarik penonton tentunya, syarikat-syarikat iklan akan menaja siaran tersebut.

Sehubungan itu katanya, ia boleh dilanjutkan sehingga satu jam atau dua jam.

Ini katanya tempoh setengah jam adalah terlalu singkat bahkan tidak sempat Ahli-ahli Parlimen membuka mulut.

Menyentuh mengenai tatacara perbahasan yang dibimbangi berlaku keceluparan semasa berbahas beliau berkata, soal kesopanan sangat perlu.

Namun katanya, kesopanan itu sangat umum bahkan ketegasan, kelantangan seseorang ahli parlimen tidak boleh dianggap tidak sopan percakapannya. - mks.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |