+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, April 24, 2008

T'ganu tetap tuntut royalti minyak

Malaysiakini

Muda Mohd Noor | Apr 23, 08 4:42pm

Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said tetap bertegas menuntut supaya kerajaan pusat mengembalikan royalti minyak kepada kerajaan negeri itu.

"Permintaan supaya dikembalikan wang royalti itu adalah permintaan rakyat Terengganu," katanya hari ini.

ahmad said terengganu mb pc 230408 01Sehubungan itu, Ahmad berkata, beliau akan menemui perdana menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dua minggu lagi untuk membincang soal tersebut.

Pembayaran royalti petroleum kepada Terengganu ditarik balik sejak 2000 sewaktu negeri itu ditadbir PAS.

Sebaliknya ia ditukar kepada Dana Khas Kerajaan Persekutuan (DKKP) atau lebih popular disebut "wang ehsan" dan diuruskan terus oleh kerajaan pusat.

Ahmad berkata, selama ini projek-projek yang dilaksanakan oleh kerajaan pusat, menggunakan wang ehsan tidak dimaklumkan kepada kerajaan negeri.

Kataya, ini menyebabkan ada di antara projek-projek terbabit tidak memberi manfaat atau keuntungan kepada rakyat negeri Terengganu.

'Minyak habis'

"Wang ehsan ini banyak digunakan untuk pembinaan jalanraya tetapi ini tidak menguntungkan rakyat," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur hari ini

"Ini kerana kerajaan negeri terpaksa membiayai kos penyelenggaraan manakala kerajaan pusat mendapat hasil dari cukai jalan.

"Kita juga bimbang minyak akan habis, menyebabkan Terengganu akan lumpuh. Petronas kata banyak Terengganu ada antara 15 hingga 20 tahun lagi," katanya.

Ahmad berkata, hasil minyak bukan setakat untuk pembinaan jalan sahaja "tetapi kita perlukan untuk pelaburan supaya kerajaan negeri mendapat hasilnya".

Di samping itu, katanya, wang ehsan itu juga digunakan untuk membiayai penganjuran Monsoon Cup setiap tahun, walaupun ia tidak menguntung.

Bagaimanapun, katanya, projek itu tidak boleh dihentikan kerana terdapat kontrak penganjuran untuk selama 10 tahun.

"Saya tidak mendapat laporan lengkap mengenai pembelajaan mengenai Monsoon Cup," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |