+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, May 30, 2008

Dua skim tambang bas - Pastikan rakyat kurang mampu nikmati caj berpatutan – Najib

Utusan Online

KUALA LUMPUR 28 Mei – Kerajaan akan memperkenalkan dua skim tambang pengangkutan awam terutama bas bagi memastikan rakyat berpendapatan rendah dapat terus menikmati tambang pada kadar berpatutan.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dua skim yang akan diperkenalkan oleh kerajaan itu ialah skim tambang biasa dan skim tambang mewah.

“Prinsip yang akan kita gunakan ialah sekiranya khidmat pengangkutan awam itu digunakan oleh mereka yang berpendapatan tinggi atau mewah, kerajaan tidak akan kawal tetapi akan menetapkan harga minimum.

‘‘Bagi sistem pengangkutan awam yang digunakan oleh golongan berpendapatan rendah, sistem dan tambang akan terus dikawal secara berterusan,” katanya.

Najib berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pengangkutan Awam di Bangunan Parlimen di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan Persatuan Pengusaha-Pengusaha Bas SeMalaysia (PMBOA) untuk menaikkan tambang bas ekspres, bas henti-henti dan bas mini sehingga 100 peratus berikutan peningkatan kos operasi terutama diesel serta penyelenggaraan kenderaan.

Keputusan menaikkan tambang bas itu dicapai oleh 111 syarikat bas yang menganggotai PMBOA seperti terkandung di dalam memorandum yang diserahkan kepada Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar bertarikh 10 April lalu.

Presidennya, Datuk Mohamad Ashfar Ali dalam sidang akhbarnya hari ini berkata, pihaknya berharap kenaikan itu berlaku pada minggu depan seperti yang telah dijanjikan oleh kerajaan pada Oktober tahun lalu.

Katanya, jika cadangan itu tidak dipersetujui kerajaan, berkemungkinan banyak syarikat bas yang akan gulung tikar.

Najib menambah, perkara itu akan diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pengangkutan Awam akan datang.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |