+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 15, 2008

Isu kehakiman cuba ditutup, usul video lingam ditolak

Harakahdaily

Salmiyah Harun

Thu | May 15, 08 | 9:56:28 am MYT

KUALA LUMPUR, 15 Mei (Hrkh) - Ketua Pembangkang, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail kecewa apabil usul video lingam ditolak dalam kamar sebagai percubaan untuk menutup isu kehakiman negara yang sedang bergolak.

Dalam kenyataan akhbarnya yang diedarkan kepada wartawan, beliau menggesa kerajaan Barisan Nasional (BN) agar laporan Suruhanjaya Diraja mengenai siasatan ke atas video klip Lingam kepada Yang Di-Pertuan Agong segera dibentangkan dalam Parlimen dan didedahkan kepada pengetahuan umum.

Bagaimanapun usul tergempar dari Ahli Parlimen Permatang Pauh itu ditolak di dalam kamar hari ini.

Katanya, keputusan Yang Dipertua Dewan Rakyat untuk menolak usul tergempar itu amat mengecewakan, malah alasan yang dikemukakan jelas memperlihatkan percubaan kerajaan BN untuk menutup perkara yang berkepentingan umum ini dibahaskan dalam parlimen.

Yang Dipertua memaklumkan keputusan menolak usul tersebut adalah mengikut Peraturan Mesyuarat 18(5) yang menyebut tidak lebih daripada satu usul boleh dibawa pada satu hari persidangan mesyuarat pada 14 Mei, berikutan terdapat satu usul lain daripada Ahli Parlimen Kawasan Ipoh Barat pada hari ini.

Wan Azizah pula menegaskan sekiranya kerajaan BN bersungguh-sungguh untuk memulihkan integriti sistem kehakiman negara, seperti yang disarankan oleh Agong semasa perasmian sidang parlimen, sewajarnya Yang di-Pertua menangguhkan usul yang penting itu kepada keesokan hari, dan bukannya ditolak mentah-mentah dalam kamar.

Tegasnya, usul tersebut perlu dibahaskan segera memandangkan jemaah menteri akan memutuskan sama ada laporan tersebut akan didedahkan kepada pengetahuan umum pada Jumaat ini.

Berikut disiarkan kenyatan penuh Ketua Pembangkang :

Usul untuk menggesa kerajaan Barisan Nasional agar laporan Suruhanjaya Diraja mengenai siasatan ke atas video klip Lingam kepada Yang Di-Pertuan Agong segera dibentangkan dalam Parlimen dan didedahkan kepada pengetahuan umum telah DITOLAK DALAM KAMAR pagi ini (14 Mei 2008)

Keputusan Yang Dipertua Dewan Rakyat untuk menolak Usul Tergempar tersebut amat mengecewakan, malah alasan yang dikemukakan jelas memperlihatkan percubaan kerajaan Barisan Nasional untuk menutup perkara yang berkepentingan umum ini dibahaskan dalam Parlimen.

Yang Dipertua telah memaklumkan keputusan tersebut mengikut Peraturan Mesyuarat 18(5) yang menyebut tidak lebih daripada satu usul boleh dibawa pada satu hari persidangan mesyuarat iaitu pada 14 Mei, berikutan terdapat satu usul lain daripada Ahli Parlimen Kawasan Ipoh Barat pada hari ini.

Kami berpendirian bahawa, sekiranya kerajaan Barisan Nasional bersungguh-sungguh ingin memulihkan integriti sistem kehakiman negara, seperti yang dicita-citakan oleh DYMM Agong dalam Titah Baginda semasa perasmian sidang parlimen, Yang Dipertua sewajarnya menangguhkan usul yang penting itu kepada keesokan hari, dan bukannya ditolak mentah-mentah dalam kamar.

Usul tersebut perlu dibahaskan segera memandangkan Jemaah Menteri akan memutuskan samada laporan tersebut akan didedahkan kepada pengetahuan umum pada Jumaat ini.

Perbahasan usul tersebut dalam Dewan Rakyat adalah penting bagi memulihkan kembali keyakinan umum terhadap badan kehakiman negara yang begitu teruk tercemar seperti mana didedahkan dalam video Lingam.

DATIN SERI DR WAN AZIZAH WAN ISMAIL
Ketua Pembangkang Dewan Rakyat
Ahli Parlimen Permatang Pauh
- mr

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |