+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, May 6, 2008

Kementah jawab isu Scorpene, Sukhoi

Malaysiakini

Abdul Rahim Sabri | May 6, 08 12:12pm

Kementerian Pertahanan hari ini menjelaskan bahawa semua pembelian, termasuk kapal selam Scorpene dan jet pejuang Sukhoi, dijalankan mengikut tatacara pelaksanaan kontrak perolehan peralatan pertahanan negara oleh pegawai-pegawai kerajaan.

Dalam satu kenyataan hari ini, kementerian tersebut menjelaskan, ia melibatkan pelbagai peringkat kelulusan termasuk jawatankuasa teknikal dan jawatankuasa rundingan harga, setelah penilaian yang teliti dibuat demi memastikan perolehan tersebut menepati keperluan angkatan tentera Malaysia.

Selain itu, katanya, rujukan juga dibuat kepada pihak Pejabat Peguam Negara bagi mendapatkan kelulusan ke atas klausa-klausa kontrak tersebut.

"Semua terma-terma dan kelulusan untuk rundingan terus, dikemukakan kepada Kementerina Kewangan dan kontrak hanya akan ditandatangani selepas kelulusan kementerian kewangan diperolehi," kata kenyataan itu lagi.

Kenyataan bertarikh 26 April itu, diedarkan sekali lagi selepas sidang akhbar timbalan perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga menteri pertahanan, untuk menjawab kenyataan-kenyataan oleh pihak-pihak tertentu mengenai pembelian Scorpene dan Sukhoi.

Semalam, ketika berucap dalam sidang Parlimen, ketua pembangkang, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail menggesa kerajaan menubuhkan suruhanjaya bebas untuk menyiasat pembelian peralatan ketenteraan oleh Kementerian Pertahanan.

Wan Azizah memetik pembelian peralatan ketenteraan, khususnya pembelian kapal selam Scorpene bernilai RM4.5 bilion dan pesawat pejuang Sukhoi bernilai RM3.2 bilion, yang didakwa membabitkan pembayaran komisyen yang besar.

Presiden PKR itu berkata persepsi rakyat ialah ia mungkin bukan bayaran komisyen tetapi rasuah antara pemimpin dan individu yang menerima komisyen tersebut.

Berhubung pembelian kapal selam Scorpene, kementerian tersebut menegaskan dakwaan kerajaan telah membayar komisyen sebanyak RM540 juta kepada Abdul Razak Baginda merupakan satu tuduhan yangt tidak berasas sama sekali.

"Kementerian juga ingin menegaskan bahawa dalam soal perolehan kapal selam scorpene, tidak ada sebarang komisyen dibayar kepada syarikat Perimekar Sdn Bhd, seperti yang didakwa.

"Ini kerana perolehan kapal selam telah dibuat secara rundingan terus - selaras dengan tatacara perolehan kerajaan - dengan syarikat pembuat iaitu Armaris (Perancis) dan Navantia (Sepanyol) yang telah mendapat persetujuan kerajaan masing-masing.

"Sebaliknya, Syarikat Perimekar Sdn Bhd yang didakwa menerima komisyen, sebenarnya diberikan kontrak menyediakan perkhidmatan sokongan dan koordianasi untuk tempoh selama enam tahun.

"Nilai kontrak tersebut adalah sebanyak EURO 114.96 juta yang dibayar secara berperingkat-peringkat mengikut kamajuan melaksanaan projek," tegas kenyataan itu lagi.

Perimekar dimiliki bersama oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Boustead Holding Bhd, dan K S Ombak Laut Sdn Bhd.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |