+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, May 11, 2008

Kerajaan boleh tersungkur jika tidak tangani krisis inflasi dan makanan: PM

Mstar Online

11-05-2008 05:03:01 PM

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memberi amaran bahawa sesebuah kerajaan boleh tersungkur sekiranya gagal menangani krisis makanan dan inflasi yang dihadapi di kebanyakan negara sekarang.

Menyedari perkara itu dan untuk menggelakkan rakyat daripada dilanda kesusahan, Perdana Menteri berkata kerajaan mengeluarkan peruntukan segera bernilai berbilion Ringgit untuk memastikan krisis berkenaan tidak menjejaskan rakyat Malaysia.

"Kita perlu ambil tindakan cepat untuk memberi kesan postif kepada rakyat. Mungkin tuantuan tak nak dengar tetapi saya terpaksa cerita juga," katanya semasa menyampaikan amanat Presiden Umno semasa sambutan ulang tahun ke-62 di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Abdullah, yang juga Menteri Kewangan, berkata peruntukan besar itu sebenarnya tiada dalam perancangan awal kerajaan menyebabkan beliau terpaksa mencari dan mengambil peruntukan daripada sektor lain untuk menjamin kebajikan rakyat negara ini dan sekaligus membendung sebarang keadaan krisis makanan dan inflasi yang mungkin berlaku.

Beliau berkata sekiranya krisis itu tidak ditangani dengan bijak, ia akan turut memberi kesan kepada usaha Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam mendapat sokongan padu rakyat.

"Mahu tak mahu kerajaan terpaksa menubuhkan jawatankuasa inflasi supaya (negara) tak tersungkur kerana sekarang berlaku krisis barangan makanan berikutan faktor cuaca," katanya.

Perdana Menteri berkata pada waktu sama kerajaan juga menanggung peningkatan jumlah subsidi minyak dan gas daripada RM35 bilion kepada RM45 bilion setahun.

"Ini satu kenyataan bukan satu alasan. Kita ambil tanggungjawab menghadapinya (semata-mata) semuanya untuk rakyat," katanya. BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |