+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, May 27, 2008

'Ketiak' PM kecohkan Dewan Rakyat

Harakahdaily

Abu Halim Mohd Rashid

Mon | May 26, 08 | 11:24:37 pm MYT

KUALA LUMPUR, 26 Mei (Hrkh) - Sesi soal jawab di Dewan Rakyat kecoh seketika apabila beberapa penyokong kerajaan membantah gambaran yang diberikan Dr Mohamed Hayati Othman (PAS-Pendang) mengenai syarikat yang dilantik bagi landasan keretapi berkembar elektrik Seremban-Gemas sebagai syarikat di bawah 'ketiak' Perdana Menteri.

Ulasan spontan Dr Mohamed Hayati itu tercetus apabila dalam jawapan kepada soalan beliau, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Lajim Ukin berkata projek itu diberikan kepada syarikat yang berpotensi dan bukannya berdasarkan kepada pengaruh syarikat itu.

Lajim berkata syarikat Indian Railway Construction Corporation (IRCON) yang dipilih melaksanakan projek itu adalah berdasarkan kepada kejayaan syarikat tempatan mendapatkan kontrak membina jalan raya di India.

"Siapa yang boleh berusaha sama ada dia anak Perdana Menteri ke, anak pembangkang, kalau dia ada usaha mendapatkan kontrak di luar negara apa salahnya.

"Itu tidak salah," katanya pada sesi soal jawab di persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Dr Mohamed Hayati mengemukakan soalan mengenai peningkatan kos projek daripada RM8 bilion kepada 16 bilion disebabkan projek timbal balas yang diberikan kepada syarikat-syarikat yang berkait rapat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia kemudiannya meminta anggota Parlimen tidak lagi menggunakan perkataan yang kurang sesuai semasa persidangan berlangsung.

Terdahulu, menjawab pertanyaan daripada Dr Mohamed Hayati juga, Lajim berkata kos keseluruhan projek berkenaan ialah RM16.935 bilion iaitu RM12.485 bilion bagi laluan Ipoh-Padang Besar dan RM3.45 bilion untuk laluan Seremban-Gemas sementara jumlah penempatan semula setinggan kedua-dua projek sehingga Oktober 2007 ialah 1,607 keluarga.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |