+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, May 14, 2008

Lim: Orkestra filharmonik satu pembaziran

Malaysiakini

Fauwaz Abdul Aziz | May 13, 08 9:08pm

RM130,000 sebulan? Itulah gaji bulanan yang dibayar kepada konduktor Orkestra filharmonik Malaysia (MP0).

Dan menurut ketua menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, langkah mengekal konduktor dan anggota MPO yang ramai rakyat asing, adalah satu pembaziran wang Petronas.

lim guan engSetiausaha agung DAP itu membangkitkan isu tersebut sewaktu membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Lim mendedahkan bahawa kos membiayai anggota MPO itu mencecah RM3.5 juta sebulan.

Menurutnya, 95 peratus pemuzik asing itu dibayar antara RM16,000 hingga RM28,000 sebulan dan mendapat dua bulan cuti bergaji setiap tahun. Konduktornya pula dibayar RM130,000 sebulan manakala penolongnya dibayar gaji RM50,000 sebulan.

Sejak 10 tahun ia ditubuhkan, kata Lim, kos pembiayaan orkestra tersebut berjumlah RM500 juta.

Lim juga mendakwa, bekas konduktor residen MPO, rakyat Malaysia - Ooi Chean See - telah meletakkan jawatan selepas tidak diberi peranan sewajarnya.

malaysian philharmonic orchestraSehubungan itu, beliau bertanya, mengapakah Petronas membelanjakan wang yang banyak tetapi tidak memberi faedah kepada pemuzik tempatan.

Katanya, pemuzik tempatan dipinggirkan manakala Petronas membelanja begitu banyak wang untuk melayan orang asing, terutama dari Eropah.

Menurut Lim, sikap tersebut yang membuat rakyat begitu marah dengan Barisan Nasional (BN).

Sebaliknya, Lim yang juga ahli parlimen Bagan, menggesa kerajaan supaya mengagihkan secara saksama perolehan dan keuntungan syarikat minyak nasional itu untuk faedah rakyat Malaysia, terutama yang miskin, bukannya mementingkan Pengeluar Kuasa Bebas (IPP).

Sebagai contoh, katanya, ia termasuk bayaran bonus RM6,000 setiap tahun kepada setiap keluarga dan ia tidak akan menjejaskan keuntungan Petroasn yang mencecah hampir RM80 bilion.

Mengenai pembelian jet pejuang Sukhoi dari Russia, Lim bertanya mengapa harga yang dipersetujui adalah AS$50 juta sebuah, sedangkan India membeli pesawat yang sama pada harga AS$40 juta sebuah.

Ramalan pelaburan


Sementara itu, menteri besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim (PKR-Bandar Tun Razak), dalam ucapannya, mempersoalkan unjuran bahawa 12 juta pekerjaan akan diwujudkan dalam tempoh lima tahun akan datang, ke arah mewujudkan 23 juta peluang pekerjaan pada 2013.

Katanya, andaian hendaklah berdasarkan kepada angka-angka yang betul, kerana memandangkan keadaan ekonomi semasa dunia, angka tersebut mungkin terpaksa diubah.

Beliau juga mempersoalkan ramalan bahawa RM30 bilion akankhalid ibrahim dilaburkan dalam bidang hartanah, pelancongan dan sektor rekreasi memandangkan "bencana" yang menimpa Zon Bebas Pelabuhan Klang dan mempersoalkan faedah projek Iskandar Malaysia di Johor kepada negara.

Mengenai keputusan kerajaan Selangor memberi bekalan 20 kubik meter air percuma, Khalid berkata, risiko pembaziran air diimbangi dengan sistem bil progresif di mana penggunakan air seterusnya akan lebih mahal.

Berhubung dakwaan Ahmad Maslan (BN-Pontian) bahawa pemberian bekalan air percuma itu boleh dianggap sebagai 'merasuah' rakyat, Khalid mencadangkan ahli-ahli Umno Selangor yang tidak bersetuju dengan langkah tersebut, supaya jangan menerima bekalan air percuma dari kerajaan negeri.

Dengan itu, katanya, bekalan tersebut boleh disalurkan kepada sekolah agama, sekolah Cina dan sekolah Tamil.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |