+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, May 6, 2008

Mustahil Pakatan Rakyat sedia setiap pelajar IPT biasiswa

Mstar Online

06-05-2008 01:50:27 PM
oleh ZANARIAH ABD MUTALIB

KUALA LUMPUR: Pemberian biasiswa untuk setiap pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) mustahil dapat dilaksanakan kerajaan Pakatan Rakyat berdasarkan pada realiti semasa, kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Tegas beliau, jika sumber kewangan hanya digunakan untuk menampung biasiswa pengajian tinggi, kerajaan tidak akan mempunyai wang untuk menjana bidang-bidang lain.

“Jika dulu, mungkin boleh kerana IPT di negara kita hanya ada satu atau dua tetapi sekarang kita sudah ada 20 IPT awam dan 37 IPT swasta.

“Justeru, kalau semua wang diguna untuk biasiswa pelajar IPT, kerajaan sudah tidak ada wang yang cukup untuk membangunkan ekonomi.

“Kesannya nanti, apabila pelajar sudah tamat pengajian mereka, dalam ekonomi yang tidak membangun, mereka nak kerja apa pula?” kata beliau selepas merasmikan Persidangan Antarabangsa Mengenai Inovasi Pendidikan di sini, hari ini.

Beliau berkata, banyak perkara yang dijanjikan oleh Pakatan Rakyat dan mereka tidak mampu melaksanakan semuanya termasuklah pendidikan percuma untuk semua.

“Banyak benda yang dijanji dan sudah tentu tidak mampu untuk dilaksanakan kerana banyak pertimbangan yang perlu dilakukan.

“Dulu mereka tidak terlibat, jadi mereka boleh buat janji. Sekarang mereka kena menghadapinya,” kata Khaled.

Awal bulan lalu, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin mempertikaikan konsep pendidikan percuma yang dilaksanakan Kerajaan Pusat pada masa sekarang dengan alasan ia masih membebankan ibu bapa.

Sebaliknya, kata beliau, pakatan pembangkang sedang berusaha untuk memberi cadangan kepada kerajaan supaya mewujudkan dasar pendidikan percuma dari peringkat tadika hingga pengajian tinggi di IPT awam.

Sementara itu, dalam ucapannya, Khaled berkata, bidang pendidikan negara memerlukan inovasi dalam menghadapi cabaran sedia ada.

“Perubahan yang berlaku dalam persekitaran sama ada di dalam atau luar negara menuntut kita untuk melihat semula soal pendidikan dan inovasi yang perlu dilakukan.

“Jika dahulu, membaca, mengira dan menulis sahaja sudah mencukupi tetapi kini pelajar perlu menguasai kecekapan lain selaras dengan kehendak semasa.

“Justeru, seminar tiga hari ini akan menjadi medan untuk membincangkan masalah yang menghalang sesuatu pembaharuan itu gagal dilaksana dan melihat kejayaan di negara-negara lain untuk dijadikan sebagai rujukan,” katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |