+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, May 10, 2008

Najib perlu jawab, bukan 'selindung' di bawah Akta Hasutan

Harakahdaily

Azamin Amin

Sat | May 10, 08 | 9:44:05 am MYT

KUALA LUMPUR, 10 Mei (Hrkh) - Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak dan isterinya, Datin Rosmah Mansor perlu menjawab tuduhan yang dilemparkan oleh pengendali Laman Web Malaysia-Today, Raja Petra Kamarudin dan bukan berselindung di sebalik Akta Hasutan 1948.

Ketua Angkatan Muda KeADILan (AMK) Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata pendakwaan terhadap Raja Petra bermotifkan politik semata-mata, dalam keadaan artikel "Let's Send Altantuya Murderer To Hell" tidak langsung dibidas dan dijawab secara berfakta Najib dan Rosmah.

"Serangan Raja Petra ke atas Najib dan Rosmah tidak boleh sama sekali ditakrifkan sebagai hasutan kepada kerajaan, dalam keadaan ia tidak langsung merujuk kepada kerajaan, sebaliknya hanya peribadi dan moral Najib serta isterinya," katanya dalam satu kenyataan media.

Kata Shamsul adalah menjadi tanggungjawab moral Najib dan Rosmah untuk menjawab secara berfakta dan berhadapan dengan sebarang bentuk tuduhan ke atas mereka, dengan membuktikan sebaliknya bukan menunjukkan ketakutan mereka dengan berselindung di sebalik akta 'drakonian' tersebut.

AMK katanya menggesa agar pertuduhan ke atas Raja Petra digugurkan atas alasan pendakwaan yang tidak sempurna dan tempang memandangkan kehendak-kehendak kesalahan di bawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan tidak dipenuhi dengan ketat.

"Kita menggesa Najib agar bersikap 'jantan' dan terbuka untuk menerima kecaman dan kritikan," katannya.

Dalam pada itu beliau turut mendesak agar Parlimen memansuhkan segera Akta Hasutan 1948 bagi mengelakkan sebarang bentuk salahguna kuasa dan penyelewengan oleh kerajaan BN, khususnya di kalangan mereka yang bersikap jahil dan takut untuk dikecam dan dikritik.-Az

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |