+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, May 12, 2008

Parlimen riuh dengan ungkapan "Babi Negara"

Harakahdaily

Abdul Halim Mohd Rashid

Mon | May 12, 08 | 2:26:18 pm MYT

KUALA LUMPUR, 12 Mei (Hrkh) - Dewan Rakyat hari ini riuh dengan ungkapan "babi negara" apabila Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar menolak akronim yang diberikan oleh Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin bahawa PKR itu adalah singkatan kepada "projek khinzir raksasa".

"Bukan projek khinzir raksasa (PKR) tetapi projek 'babi negara' (BN)," Ahli Parlimen Pokok Sena itu meningkah.

Selepas itu dewan riuh dengan perkataan "BN, babi negara" sehingga menyebabkan timbul cabaran siapa yang menyebut perkataan itu termasuk dari Khairy sendiri yang kedengaran marah dengan perkataan "babi negara" itu.

Selepas keriuhan agak berkurangan, Mahfuz bangun lagi dan menjelaskan bahawa "bukan 'projek khinzir raksasa' (PKR) tetapi projek 'babi negara' (BN)".

Mahfuz juga meminta Khairy berucap di hadapan kanak-kanak tadika dan bukan di dalam Dewan Rakyat.

Mahfuz berkata demikian apabila menantu Perdana Menteri itu enggan memberi laluan kepada Ahli-Ahli Parlimen lain yang meminta penjelasan.

Ucapan Khairy yang diselang-selikan dengan hentaman terhadap pembangkang diganggu hampir sepanjang masa apabila beliau enggan memberi laluan untuk penjelasan.

Antara yang bangun meminta penjelasan ialah Mahfuz sendiri; Bendahari PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Kuala Kerai, Dr Mohd Hatta Ramli; Ahli Jawatankuasa PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad; Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Siti Mariah Mahmud; Ahli Parlimen Shah Alam, Haji Khalid Abd Samad; Ahli Parlimen Bukit Gantang, Haji Roslan Shaharum; Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Ja'afar; Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Nordin; Ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan; Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh; Ahli Parlimen Tanjong, Chow Kon Yeow; Ahli Parlimen Jelutong, Ooi Chuan Aun (Jeff Ooi) dan ramai lagi.

Khalid kedengaran berkata; "Kalau tak nak bagi laluan (untuk meminta penjelasan), jangan tanya soalan".

Ketika bangun meminta penjelasan, Mahfuz, Khalid dan Jeff Ooi sentiasa dilihat tersenyum seolah-olah begitu geli hati dengan gelagat Khairy yang terjerit-jerit dan termengah-mengah untuk menghabiskan ucapannya di tengah-tengah gangguan yang tidak putus-putus itu.

Begitupun, mereka tidak juga diberi laluan oleh Khairy.

Menurut laporan blogger Roslan SMS, dalam ucapan sulungnya di Dewan Rakyat itu, antara lain Khairy menuduh Penasihat KeADILan, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai manusia lidah bercabang manakala PAS pula hilang taring, umpama singa hilang taring, kerana tidak berani menjawab soalan beliau minggu lalu mengenai "kontrak sosial".

Beliau juga menuduh perjuangan negara Islam sudah tidak disebut langsung oleh PAS kerana takutkan DAP.

Khairy sebelum ini dituduh oleh Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai punca kekalahan BN.- tajdid

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |