+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, May 21, 2008

Perbualan Lingam, Ahmad Fairuz tulen

Utusan Online

KUALA LUMPUR 20 Mei - Laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja berhubung klip video yang dijual kepada umum mulai hari ini mengesahkan bahawa ia adalah rakaman perbualan antara peguam terkenal, Datuk V. K. Lingam dan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim.

Selain rakaman video yang dihasilkan oleh saksi ke-12, Loh Gwo Burne disahkan tulen, laporan yang mengandungi empat jilid buku berasingan itu turut mendapati isi kandungan perbualan antara Lingam dan Fairuz adalah benar.

Mengikut laporan, identiti Lingam disahkan berdasarkan hasil analisis suara, latar belakang rumah yang disahkan padan dengan rakaman klip video selain keterangan ahli perniagaan, Loh Mui Fah dan anaknya Gwo Burne yang berada di tempat kejadian.

Di samping berdasarkan keterangan saksi seperti bekas Ketua Hakim Negara Tun Mohamed Dzaiddin Abdullah, identiti Ahmad Fairuz pula dikenal pasti berikutan isi kandungan perbualan antara kedua-duanya yang merujuk pada situasi semasa dan benar-benar berlaku kemudiannya.

Antaranya, petisyen pilihan raya membabitkan peguam Wee Choo Keong, cadangan untuk anugerah gelaran Tan Sri kepada Ahmad Fairuz disegerakan, kenyataan kepada akhbar The Star dan lain-lain lagi.

Sementara identiti lelaki Cina yang menyaksikan perbualan tersebut serta berbual-bual dengan Lingam sebaik perbualan telefon antara keduanya tamat dengan mudah dikenal pasti sebagai Mui Fah.

Bukti kukuhSelain identiti, kesahihan video dan kebenaran isi kandungan perbualan, suruhanjaya itu juga mendapati wujudnya bukti-bukti kukuh menunjukkan terdapat salah laku di kalangan individu tertentu serta personaliti yang dikenal pasti atau disebut dalam klip video itu.

Berikutan itu, laporan suruhanjaya itu mencadangkan Akta Hasutan 1948, Akta Profesion Guaman 1976, Akta Rahsia Rasmi 1972, Kanun Keseksaan dan lain-lain diguna pakai terhadap individu-individu terbabit.

Bagaimanapun suruhanjaya yang diketuai oleh bekas Hakim Besar Malaya, Tan Sri Haidar Mohamed Noor menyerahkan semua itu kepada budi bicara Peguam Negara dan Majlis Peguam Malaysia untuk mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas individu berkenaan.

Suruhanjaya itu dibentuk pada 12 Disember 2007 bagi menyiasat dan menentukan ketulenan serta kesahihan klip video memaparkan Lingam berbual melalui telefon dengan Ahmad Fairuz berhubung pelantikan hakim-hakim.

Ia turut dianggotai oleh bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mahadev Shankar, bekas Peguam Cara Negara Puan Sri Zaitun Zawiyah Puteh dan Profesor Emeritus Datuk Dr. Khoo Kay Kim.

Walau pada awalnya suruhanjaya dijangka bersidang selama dua minggu bermula 14 Januari dengan 15 saksi, ia hanya berakhir selepas 17 hari yang memakan masa sebulan dengan 21 saksi.

Dalam prosiding tersebut, sebanyak 116 bahan bukti dan 17 Akuan Berkanun dikemukakan dengan 38 peguam tampil mewakili pelbagai pihak terbabit.

Laporan suruhanjaya yang berharga RM541 itu terbahagi kepada Laporan, Nota Keterangan, Akuan Berkanun serta Bahan Bukti dan boleh diperolehi di Bahagian Hal Ehwal Undang-undang, Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |