+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, May 31, 2008

Peruntukan segera RM1 juta bantu 5,000 rakyat miskin tegar - MB Perak

Harakahdaily

Ekmal Yusof

Fri | May 30, 08 | 12:26:21 pm MYT

KUALA KANGSAR, 30 Mei (Hrkh) - Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak meluluskan sumbangan sebanyak RM1 juta kepada 5,000 orang miskin tegar bagi membantu saraan hidup mereka menghadapi krisis kenaikan harga bahan bakar dan barang-barang keperluan lain.

"Pakatan Rakyat bersetuju memberikan bantuan kepada setiap keluarga daripada semua kaum yang benar-benar dikenal pasti miskin tegar oleh penghulu dan ketua kampung di tempat masing-masing iaitu 30 kilo beras, lima kilo gula, dua kilo minyak masak dan wang tunai sebanyak RM100.00,� kata Menteri Besar Perak, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dalam ucapan balas di majlis Taklimat Pembangunan Daerah, Bilek Gerakan Pejabat Daerah Dan Tanah disini sempena lawatan kerjanya sehari semalam.

Katanya, beliau mengaku bahawa nilai bantuan kilat sebanyak itu adalah terlalu kecil dibandingkan dengan penderitaan yang ditanggung oleh mereka.

Walau bagaimanapun buat sementara, beliau begitu berpuas hati kerana setakat itulah sahaja dapat disumbangkan kepada mereka yang memerlukan bantuan.

"Itulah yang termampu dibuat oleh Kerajaan Pakatan Rakyat buat sementara ini sebagai sumbangan kilat. Bantuan seterusnya bergantung kepada keadaan ekonomi serta kekuatan politik kerajaan ini. Jika rezki berlimpah ruah, Insya-Allah akan ditambah," ujarnya.

Sebelum itu beliau yang diiringi Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Dr Abdul Rahman Hashim dan Ahlii Exco Perak telah diberi Taklimat Pembangunan oleh Pegawai Daerah, Dato� Razali Jalal.

Seterusnya, Dato' Seri Mohammad Nizar mengimbaskan kembali kepada suatu peristewa di zaman BN memerentah Perak di mana seorang ibu tunggal miskin tegar yang menjaga seorang anak lelaki kurang upaya tegar hanya mendapat bantuan RM150.00 sekali dalam setahun iaitu dari Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Pejabat Agama (Zakat) Daerah.

Untuk menampung pendapatanya ibu tua itu terpaksa menoreh getah orang sepanjang tahun.

Justeru, beliau berharap sunguh-sungguh serta meletakkan kepercayaan kepada pegawai-pegawai, penghulu dan ketua kampung yang baru dipilih rakyat supaya tidak mengabaikan tanggong jawab mereka membantu dan berusaha membasmikan kemiskinan tanpa pilih warna kerana mereka juga perlu makan untuk hidup. - mns

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |