+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, May 25, 2008

Pulau Batu Putih: Bila Dokumen Asal Dihilangkan

Tranungkite

Dilulus terbit pada Sunday, May 25 @ 16:25:52 MYT oleh SongkokPutih
Analisis Isu Oleh Tarabulsi_2008

"

 Dulu Singapura itu pulau Melayu. Kemudian jatuh ke tangan British, dan sekarang adalah negara kepulauan yang diperintah oleh kaum Cina. Pulau Batu Putih pun pulau Melayu, dan baru saja jatuh ke tangan Singapura. Johor bakal jatuh ke tangan Singapura suatu hari nanti jika projek Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) terus dilaksanakan dengan kerjasama dua hala antara Kerajaan Abdullah Badawi dan kerajaan Singapura.

Pada mulanya kerajaan Malaysia confident akan menang bila Pulau Batu Putih dibawa ke International Court of Justice (ICJ) walau pun ICJ dijangka sejak awal-awal lagi akan 'bias' dan memihak kepada Singapura dalam konflik antara Malaysia-Singapura (tetapi ICJ akan 'bias' dan memihak kepada Malaysia dalam konflik antara Malaysia-Indonesia: Malaysia dianggap the lesser "Muslim devil").


Kerajaan Malaysia confident akan menang kes Pulau Batu Putih di ICJ kerana memilikki satu dokumen asal (original document) yang kuat membuktikan dengan jelas dan terang bahawa Pulau Batu Putih itu milik Tanah Melayu dan British hanya dibenarkan membina dan mengurus rumah api (light house) untuk keselamatan pelayaran kapal. Masalahnya dokumen asal ini telah hilang selepas kes Batu Putih diserakan ke ICJ. Hilang atau dijual kepada Singapura. Entahlah. Bila doukumen asal ini hilang, maka kes Malaysia yang mulanya begitu kuat itu telah menjadi lemah. Malah sejak kehilangan (atau dijual) dokumen asal tersebut kerajaan Malaysia sudah tahu akan kalah. Siapa hilangkan (atau jual dokumen asal tersebut)?

Kalau tidak silap saya pada 2003 atau awal 2004 pihak atasan di Kementerian Luar Negeri (Wisma Putra) gempar sebab salah satu salinan original perjanjian asal Pulau Batu Putih yang gerenti akan memberi kemenangan kepada Malaysia di ICJ telah dihilangkan.

Salah seorang yang menganggotai jawatankuasa Steering Committee untuk tuntutan ke atas Pulau Batu Putih adalah seorang pensyarah undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) - nama dirahsiakan untuk keselamatan diri pensyarah UIA tersebut. Pensyarah UIA tersebut telah meminta dokumen asal yang amat penting itu untuk beliau kaji dan membantu mengubalkan hujah-hujah dalam pembentangan dokumen asal tersbut di ICJ nanti.

Dua tiga minggu kemudiannya Pensyarah UIA tersebut telah mengatakan bahawa dokumen asal yang amat penting sekali itu telah hilang.

Kehilangan dokumen asal tersebut (atau dijual ke Singapura - entahlah) oleh pensyarah UIA itu telah mengemparkan Wisma Putra dan Jabatan Peguam Negara. Malaysia sebenanya telah hilang Pulau Batu Putih sejak hilangnya dokumen asal tersebut.

Bila saya dapat tahu mengenai kehilangan dokumen asal yang amat penting itu pada awal 2004, saya telah bertanya kepada pemberi maklumat apakah tindakan yang diambil terhadap pensyarah UIA tersebut. Saya diberitahu tidak ada apa-apa tindakan telah diambil ke atas pensyarah UIA tersebut. Ini pelik.

Singapura seakan-akan tahu mengenai kehilangan dokumen asal yang amat penting itu yang akan memastikan kemenangan Singapura di ICJ. Singapura telah sejak dari itu lagi memulakan perancangan untuk melaksanakan projek penambakkan tanah (land reclaiming) yang akan menjadikan Pulau Batu Putih itu mempunyai keluasan tanah 20 kilometer persegi. Projek 'land reclaiming' di Pulau Batu Putih ini dirancangkan juga sebagai joint venture sampingan projek Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) untuk memastikan tiada bantahan oleh kerajaan Abdullah Badawi.

Projek land reclaiming di Pulau Batu Putih yang akan dilaksanakan oleh Singapura itu akan punyai banyak padah buruk ke atas alam sekitar terutamanya ke atas pantai Johor. Tetapi kerajaan Abdullah Badawi tidak akan membantah. Malah kerajaan Abdullah Badawi akan dapat tumpang sekaki.

Saya ingin membuat perakuan bahawa maklumat mengenai kehilangan dokumen asal Batu Putih yang dihilangkan oleh pensyarah UIA itu adalah benar, hanya saya tidak boleh memberi secara detail takut-takut nanti identiti saya yang sebenarnya dapat dikesan.

Tarabulsi

25 Mei 2008
"

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |