+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 15, 2008

Pulau Warisan RM30 juta jadi tanda tanya

Utusan Online


SEBAHAGIAN pemandangan tapak perancangan asal Pulau Warisan yang terletak antara Pulau Duyung dan Kampung Cina di Kuala Terengganu.


KUALA TERENGGANU 14 Mei – Banyak pihak tertanya-tanya apa kesudahan projek pembangunan sebuah pulau buatan manusia yang dikenali sebagai Pulau Warisan di muara Sungai Terengganu yang dikatakan menelan perbelanjaan mencecah RM30 juta.

Persoalan mengenai bila projek itu akan siap timbul memandangkan projek pembinaan pulau tersebut kini dikatakan sebagai terlalu perlahan.

Sebelum ini, projek itu juga pernah menimbulkan tanda tanya di kalangan penduduk tempatan kerana mereka mendakwa ia bukanlah suatu projek pembangunan yang terlalu mendesak untuk disegerakan.

Menurut perancangan asal, pulau buatan itu yang terletak antara Kampung Cina dan Pulau Duyong dijangka siap sepenuhnya akhir tahun ini.

Apabila siap, Terengganu bakal mempunyai keunikan tersendiri kerana selain mempunyai Taman Tamadun Islam (TTI) dan Masjid Kristal yang berharga lebih RM300 juta, negeri ini juga mempunyai sebuah pulau buatan manusia yang belum terdapat di negeri lain.

Kerajaan negeri ketika itu yang diketuai oleh Datuk Seri Idris Jusoh sebagai Menteri Besar pernah mengumumkan bahawa proses mewujudkan pulau buatan manusia itu akan dilakukan dalam tiga fasa bermula tahun 2007.

Beliau menambah, kerajaan negeri yakin pembangunan pulau seluas enam hektar itu berhampiran akan menjadikannya satu lagi produk industri pelancongan Terengganu.

Projek tersebut yang dijangka siap menjelang akhir tahun ini bakal mempunyai kawasan pelancongan menarik.

Apabila menjadi kenyataan, ia akan menempatkan bangunan yang mempunyai seni bina tradisional Melayu, pentas persembahan kebudayaan dan bazar barangan tradisional Terengganu.

Selain itu, pulau itu juga menyediakan tempat riadah, pusat makanan tradisional Melayu Terengganu, pusat permainan tradisional dan rumah-rumah Terengganu.

Boleh dikatakan apa jua produk tradisional rakyat Terengganu akan ditempatkan di Pulau Warisan dan ini merupakan daya tarikan baru yang istimewa di Terengganu,

Kerajaan negeri berjanji projek tersebut tidak akan menjejaskan nilai tradisional yang wujud di Kampung Cina sebaliknya ia akan memberi nafas baru kepada kampung itu dengan pelbagai prasarana yang disediakan.

Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bandar, Datuk Tok Teng Sai memberitahu, Pulau Warisan asalnya timbunan pasir yang berlaku akibat kerja mengorek dan mendalamkan muara Sungai Terengganu yang cetek dilakukan sewaktu pemerintahan bekas Menteri Besar, Tan Sri Wan Mokthar Ahmad pada 1984.

Bagaimanapun tiada siapa menyangka timbunan pasir itu boleh berubah menjadi sebuah pulau dan menambahkan satu lagi koleksi pulau yang dijangka menjadi aset pelancongan kepada negeri ini.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |