+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 22, 2008

Rupanya Abe Nor Abang Ipar Ayah Pin !

Buletin Online


PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Editor
Wednesday, 21 May 2008
The image “http://buletinonline.net/images/pas/ne_01.2.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
(Foto : Jahara, adik Abe Nor, berbaju merah )

KUALA TERENGGANU - "Saya tak pernah menuntut ilmu dengan Ayah Pin."
Demikian penafian Mohamed Nor Awang, 57, ketika mengulas desas-desus bahawa beliau mempunyai hubungan dengan ketua ajaran sesat itu sehingga mendorongnya mengikut gaya hidup Ayah Pin berkahwin empat.

Bagaimanapun, menurut pemandu lori itu, beliau memang mengenali rapat Ayah Pin atau nama sebenarnya Ariffin Mohamad, 68, kerana mempunyai ikatan kekeluargaan dengan lelaki berkenaan.

"Dia menjadi adik ipar saya selepas dia berkahwin dengan adik saya, Che Jahara Awang (isteri kedua Ayah Pin)," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Menurut Mohamed Nor, beliau tidak tahu mengenai sebarang ilmu yang dimiliki pemimpin 'Kerajaan Langit' itu termasuk kononnya boleh memikat wanita untuk dijadikan isteri kerana tidak pernah menjadi pengikutnya.

Ketika ditanya sama ada beliau terikut-ikut gaya hidup Ayah Pin mahu berkahwin empat dalam satu masa, beliau menafikannya dan memberitahu mengahwini ketiga-tiga isteri atas dasar tanggungjawab dan cinta.

"Ayah Pin memang keluarga saya tapi jangan kaitkan apa yang saya buat dengan dia. Saya adalah saya dan dia ikut apa yang dia suka," katanya yang dipanggil Abe Nor oleh ketiga-tiga isterinya.

Mohamed Nor menjadi perhatian selepas hasratnya mengahwini bakal isteri keempat, Suzi Sulong, 34, mendapat kebenaran serta sokongan tiga isterinya iaitu Wan Rukina Mat Yusof, 52, Khalthom Dollah, 39, dan Noraini Daud, 40 (gambar).

Bagaimanapun Mahkamah Tinggi Syariah di sini, keberatan memberi keizinan ekoran pendapatannya tidak cukup untuk menanggung tiga isteri dan 18 orang anak.

Sementara itu, Ayah Pin yang berasal dari Pasir Puteh, Kelantan mempunyai empat isteri yang hidup aman dan tinggal berjiran antara satu sama lain walaupun berkongsi suami.

Bagaimanapun Ayah Pin gagal dikesan sehingga kini selepas markas kumpulan itu di Kampung Batu 13, Hulu Besut diserbu sekumpulan lelaki bertopeng pada Julai 2005.

Mengulas lanjut, Mohamed Nor mengakui pernah disiasat pihak berkuasa tidak lama dahulu kerana disyaki terlibat dengan ajaran Kerajaan Langit yang diasaskan Ayah Pin.

"Tetapi saya jelaskan saya tidak pernah jadi pengikutnya. Lagipun selepas Ayah Pin hilang, saya tak tahu di mana dia.

"Tapi sehingga sekarang ini saya masih berhubung dengan adik saya (Che Jahara) dan sentiasa memberinya nasihat kerana kami masih adik-beradik," katanya yang juga berasal dari Pasir Puteh, Kelantan.

Mengenai perkahwinan dengan Suzi yang tertangguh, Mohamed Nor berkata, beliau agak risau untuk berkahwin empat, namun menganggap jodohnya sudah ditentukan dengan Suzi.

Walaupun terpaksa turun naik mahkamah, beliau akan terus mengikut saluran yang betul untuk mengahwini Suzi dan tidak terfikir untuk berkahwin lari di negara jiran.

"Kalau dibenarkan nikah oleh mahkamah, saya mahu ia jadi ikutan kepada orang lain yang hendak berpoligami supaya berkahwin dengan cara yang betul dan mengikut undang-undang," katanya.

Sementara itu, isteri ketiganya, Noraini juga menafikan suaminya memiliki ilmu memikat wanita sehingga mampu membuat ketiga-tiga isterinya hidup aman dan tidak bertelagah.

"Tak ada ilmu apa pun. Macam dia kahwin dengan saya dulu pun sebab dah suka sama suka. Pada masa itu, kami tetap kahwin walaupun dihalang keluarga," ceritanya ketika ditemui di rumahnya di Merchang, Marang.

Noraini juga menafikan bahawa dirinya pernah menjadi pengikut Ayah Pin dan yakin dua madunya juga tidak pernah terbabit walaupun suami mereka adalah abang ipar lelaki tersebut.

"Yang saya tahu suami saya beramal macam orang Islam yang lain. Kami sekeluarga juga baca Yassin, bersembahyang lima waktu dan mengaji bersama pada waktu malam," ujarnya
-Kosmo Online

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |