+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, May 30, 2008

‘Saya bukan spy’ - Ezam

Utusan Online


EZAM


PUTRAJAYA 29 Mei – Bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamad Ezam Mohd. Noor yang kembali menyertai UMNO semalam, menegaskan bahawa beliau bukan pengintip kepada PKR.

Menurut beliau, andaian yang ditimbulkan oleh segelintir pihak itu bersifat dangkal dan berniat jahat terhadapnya.

‘‘Saya bukan spy (pengintip), sudah tentu dakwaan itu tidak benar sama sekali.

“Agenda saya (menyertai semula UMNO) adalah agenda negara dan bukannya atas tujuan tertentu atau melibatkan kepentingan mana-mana individu di dalam mahupun di luar UMNO,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mohamad Ezam, 41, ditanya mengenai tanggapan pihak tertentu bahawa penyertaan semula beliau ke dalam UMNO adalah bagi memudahkannya bertindak sebagai ‘pengintip’ untuk parti pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim itu mengenal pasti kekuatan dan kelemahan UMNO.

Semalam, beliau mengumumkan kembali kepada UMNO selepas mengisytiharkan keluar daripada PKR pada April tahun lalu.

Mohamad Ezam bertindak keluar daripada parti itu setelah kecewa dengan corak kepimpinan PKR yang dikatakan dikuasai secara eksklusif oleh golongan tertentu yang berkepentingan peribadi.

Ditanya lebih lanjut, menurutnya, beliau tidak disogok oleh mana-mana pemimpin parti pembangkang untuk bertindak sebagai pengintip bagi menjatuhkan parti keramat orang Melayu itu.

“Saya tidak berhubung langsung dengan pemimpin PKR untuk menjadi pengintip atau sekadar untuk memaklumkan kepada mereka mengenai penyertaan saya ke dalam UMNO,” katanya.

Tegasnya, matlamat beliau ialah untuk berjuang membantu Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membuat perubahan kepada negara.

Tambahnya, beliau merancang berjumpa dengan ahli-ahli UMNO selepas ini bagi menjelaskan tujuannya menyertai parti itu ialah semata-mata untuk negara.

“Dalam penerangan itu nanti, saya tidak akan menyentuh soal cara untuk ‘menjatuhkan’ pemimpin mana-mana parti sebaliknya hanya akan menjelaskan mengenai strategi dan perancangan dalam membuat perubahan dalam negara.

‘‘Mungkin saya akan ceritakan sedikit tentang apa yang tidak kena dalam PKR tetapi tidak berniat apa-apa sebaliknya hanya sekadar mengembalikan keyakinan rakyat kepada UMNO,” katanya.

Sementara itu di Petaling Jaya, Mohamad Ezam berkata, pengumuman Perdana Menteri mengenai penubuhan Suruhanjaya Anti Rasuah Malaysia merupakan kenyataan paling penting yang mendorongnya menyertai semula UMNO.

Beliau yakin Perdana Menteri komited memastikan proses memerangi rasuah di negara ini akan berjaya apabila membuat keputusan paling sukar memberi kebebasan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) untuk bertindak.

‘‘Sepanjang 10 tahun (di luar UMNO) saya melalui liku perjuangan yang getir dan pelajaran paling berharga bagi saya ialah kesedaran bahawa kemelut masyarakat dan negara ketika ini berpunca daripada rasuah dan penyelewengan,’’ katanya pada sidang akhbar di sebuah hotel di sini hari ini.

Beliau turut menafikan dakwaan sesetengah pihak bahawa beliau diberikan ganjaran tertentu untuk menyertai UMNO.

Jelas Mohamad Ezam, beliau tidak pernah keluar daripada UMNO, sebaliknya dipecat pada 1998 kerana lantang mengkritik presiden parti ketika itu.

Ditanya sama ada beliau berhasrat memegang sebarang jawatan dalam UMNO, Mohamad Ezam berkata, beliau yakin mampu membuat perubahan tanpa kuasa dan sebarang jawatan dalam parti.

Mengenai kesediaan digunakan oleh UMNO untuk berhadapan dengan Anwar, beliau bersedia melakukannya.

‘‘Dalam politik kita sama ada menggunakan orang lain atau membiarkan diri kita dipergunakan,’’ ujarnya.

Beliau bagaimanapun menegaskan masih memegang prinsip bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) perlu dikaji semula demi keadilan rakyat.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |