+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, May 14, 2008

Sesuap nasi disubsidi - Kerajaan belanja RM2.2 bilion setahun kawal harga beras

Utusan Online

KUALA LUMPUR 13 Mei – Setiap suap nasi yang dimakan oleh rakyat Malaysia disubsidi oleh kerajaan dan nilai subsidi itu kini melonjak sehingga RM2.2 bilion setahun.

Kerajaan memperuntukkan kira-kira RM923 juta setahun untuk subsidi baja padi, subsidi harga padi, insentif pengeluaran padi, insentif peningkatan hasil dan insentif pengeluaran benih padi.

Ini bermakna setiap seorang daripada 140,000 pesawah di Malaysia menerima subsidi dan insentif sebanyak RM2,656 bagi sehektar tanah sawah yang mereka usahakan.

Baru-baru ini, apabila para pesawah merungut input pertanian telah semakin mahal, kerajaan memperuntukkan dana tambahan RM549 juta untuk subsidi infrastruktur, penyuburan tanah dan racun rumpai.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed pada sidang akhbar di sini hari ini berkata, subsidi untuk beras kini bukan setakat diberi kepada pesawah, tetapi turut dinikmati secara langsung oleh berjuta-juta pengguna di Malaysia.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan kerajaan memperuntukkan sekurang-kurangnya RM725 juta untuk subsidi pembelian beras import selain melaksanakan empat langkah tambahan menangani kenaikan harga padi dan beras.

Menurut Mustapa, inilah kali pertama dalam sejarah kerajaan memberikan subsidi kepada pengguna secara langsung bagi membolehkan harga beras yang dijual di pasaran lebih rendah daripada kos sebenar.

Beliau berkata, subsidi RM725 juta itu diberikan kerajaan bagi menampung kos mengimport 500,000 tan metrik beras hancur 15 peratus dari Thailand dalam usaha menambah stok penimbal beras negara.

Bagaimanapun, beliau tidak mendedahkan berapa harga pembelian beras import tersebut, tetapi satu laporan agensi berita dari Bangkok menyatakan bekalan beras itu dibeli

oleh syarikat Padiberas Nasional Berhad (Bernas) pada harga AS$1,000 (RM3,100) setan metrik.

Katanya, beras hancur 15 peratus itu akan mula dibawa masuk secara berperingkat mulai dua minggu lagi sebelum dibungkus semula sebagai beras Super Tempatan (ST) 15 peratus untuk dijual kepada pengguna pada harga kawalan RM1.65 dan RM1.80 sekilogram.

‘‘Kita lakukan semua ini untuk memastikan rakyat terutamanya golongan berpendapatan rendah tidak terjejas ekoran krisis makanan global,’’ katanya.

Menjawab satu soalan, beliau menjangkakan kerajaan mampu mengekalkan harga siling beras gred ST 15 peratus yang dikawal harganya untuk tempoh sekurang-kurangnya enam bulan akan datang.

‘‘Harga beras di pasaran dunia semakin stabil sekarang.

‘‘Dengan syarat, tiada sebarang perubahan yang berlaku dari segi cuaca atau malapetaka di negara pengeksport beras, Malaysia akan mempunyai bekalan beras yang mencukupi pada harga yang stabil menjelang akhir tahun ini,’’ katanya.

Mustapa memberitahu, subsidi kepada para pesawah tidak dapat dielakkan kerana faktor keselamatan makanan selain menjadi tanggungjawab kerajaan memastikan rakyat yang berpendapatan rendah dilindungi.

‘‘Kita tidak boleh membiarkan mereka terjejas dengan kenaikan harga padi dan beras,’’ tegasnya.

Beliau menjelaskan, harga beras ST 15 peratus, misalnya, dikekalkan pada harga sedia ada dan dikawal bertujuan untuk memenuhi keperluan pengguna berpendapatan rendah.

‘‘Dengan mengekalkan harga ini, pihak pengilang swasta dan Bernas akan menampung perbezaan harga itu menerusi keuntungan pengeluaran beras gred-gred Super Spesial Tempatan (SST) lima peratus dan SST 10 peratus serta keuntungan daripada jualan beras import oleh Bernas,’’ ujar Mustapa.

Malah, katanya, langkah kerajaan memperluaskan kawalan harga beras kepada gred SST lima peratus dan 10 peratus adalah bagi melengkapkan strategi kawalan harga beras.

‘‘Kerajaan telah memberikan subsidi yang begitu besar kepada 140,000 pesawah padi. Inilah rasional tindakan kita menjadikan beras SST lima peratus dan SST 10 peratus barang kawalan dengan harga siling masing-masing RM2.70 dan RM2.80 sekilogram,’’ ujarnya.

Kerajaan, kata Mustapa, perlu mengawal harga beras gred lebih berkualiti itu bagi memberi justifikasi kepada subsidi berbilion ringgit yang dibayar kepada para pesawah.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |